Delegaties dringende aankopen
Het college van het bestuur van Tongeren is budgethouder, maar heeft de bevoegdheid om bepaalde aankopen uit te voeren (overheidsopdrachten op basis van aangenomen factuur). Deze aankopen hebben betrekking op hoogdringende opdrachten die op een degelijke manier gedelegeerd worden naar de algemeen directeur. De algemeen directeur heeft deze bevoegdheid voor aankopen tot 1.000 € (bedrag in 2016) verder gedelegeerd aan de directeur Technische aangelegenheden. In de praktijk is het ook vooral de directie Technische aangelegenheden die regelmatig kleine, dringende aankopen moet uitvoeren. Diensten maken eveneens voor dringende aankopen bestelbonnen op, die ze dan na inkoop informatief voorleggen aan het college. Zo kan deze laatste de dringende aankopen blijven opvolgen.
Op die manier zijn de verantwoordelijkheden voor het goedkeuren van aankopen duidelijk vastgelegd. De formele delegaties komen bovendien overeen met de werkwijze in de praktijk.
Welke risico’s worden afgedekt door de implementatie van deze goede praktijk?
- De formeel vastgelegde verantwoordelijkheden stemmen niet overeen met de werkwijze in de praktijk.
Contactpersoon
Directeur technische aangelegenheden
Rony Herlitska
012 800 029
rony.herlitska@stadtongeren.be