Versterken van integriteit bij medewerkers - toegankelijke deontologische code
Het lokaal bestuur van Knokke-Heist neemt verschillende maatregelen om het bewustzijn rond integriteit bij de medewerkers te versterken. Zo heeft de gemeente een deontologische code opgesteld in begrijpelijke taal en met visuele ondersteuning, die geregeld wordt geactualiseerd. De code biedt antwoorden op vragen en problemen waarmee werknemers in de dagdagelijkse uitvoering van hun taken worden geconfronteerd. Ook wordt vermeld waar medewerkers met deontologische vragen terecht kunnen (hun leidinggevende, de secretaris, vertrouwenspersonen, enzovoort).
Knokke-Heist creëert bovendien een kader om integriteit onder de aandacht te houden in de organisatie door:
- Jaarlijks een budget te reserveren voor initiatieven die het thema integriteit binnen de organisatie levend houden.
- Deontologische aandachtspunten te vermelden op de jaarlijkse personeelsvergadering en nieuwe medewerkers hierover een opleiding te geven.
- Een werkgroep integriteit bepaalde deontologische thema’s te laten uitdiepen. De werkgroep stelde onder meer richtlijnen op over het uitoefenen van een bijberoep/nevenactiviteiten.
Zijn er gerichte controles op mogelijk misbruik van de middelen van het lokaal bestuur, bijvoorbeeld een controle op de aanwezigheid van het materiaal van de technische dienst.
Stappenplan voor implementatie
- Een toegankelijke deontologische code opstellen;
- Zorgen dat medewerkers weten bij wie ze terecht kunnen met deontologische vragen;
- Het thema integriteit via diverse activiteiten levendig houden in de organisatie.
Tips voor opzet in een organisatie
- De deontologische code toegankelijk maken door middel van begrijpelijk taalgebruik en visuele ondersteuning;
- Ervoor zorgen dat medewerkers vragen op een laagdrempelige manier kunnen stellen;
- Gebruikmaken van praktijkvoorbeelden en eenvoudige denkoefeningen (zoals dilemma’s) om de gevoeligheid rond integriteit te versterken.
Welke risico’s worden afgedekt door de implementatie van deze goede praktijk?
- Medewerkers komen in deontologisch gevoelige situaties terecht en weten niet hoe ze correct moeten handelen;
- Medewerkers zijn op de hoogte van wantoestanden en weten niet wie ze hierover kunnen inlichten of hoe ze zelf moeten handelen;
- Er is een deontologische code maar de medewerkers handelen er niet naar.
Contactpersoon
Secretaris gemeente
Miet Gobert
050 630 110
miet.gobert@knokke-heist.be
Beleidsmedewerker personeelsdienst gemeente
Fanny Van De Genachte
fanny.vandegenachte@knokke-heist.be