chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    3. Strategie

    In de derde stap van het communicatieplanningsproces teken je de communicatiestrategie uit. Je zegt wie je wil bereiken met welke boodschap, op welk moment en welke plaats en met welk communicatiemiddel.

    Voor de keuzes die je aldus moet maken baseer je je in de analysefase en de brainstormsessie verzamelde. Je kiest:

    1. de  prioritaire segmenten waarop je je richt met je communicatieactie
    2. het gewenste gedrag dat je bij deze segmenten nastreeft en je positioneert dat gedrag tegenover concurrerende gedragingen
    3. de partners waarmee je in zee gaat voor deze communicatieactie. 

    Deze keuzes breng je samen in een gebalanceerde marketingmix.

    Heb je de communicatiestrategie en de marketingmix uitgetekend, dan kan je beide pretesten bij de doelgroep en, waar nodig, bijsturen.

    Je kan meteen ook een evaluatiestrategie ontwerpen. Je wilt toch weten of de communicatieactie succesvol geweest is of niet.

    Weinrich, N.K. (1999) Hands-on social marketing. A Step-by-Step Guide. Thousand Oaks: Sage Publications, p. 67 - 78.
    Goubin, E. en Mestiaen, B. (2002) Overheidscommunicatie voor kansarme groepen. Mechelen: KHM – Memori, 154 p.