Brainstormsessie met het werkkader
Om potentiële doelgroepsegmenten en hun gedrag te verkennen kan je een brainstormsessie organiseren.
Het Change Designers Werkkader is een praktisch instrument waarmee je de doelgroep kan segmenteren volgens houding en gedrag ten opzichte van een beleidsmaatregel. Het werkkader helpt ook om de barrières, de competitieve invloeden en de motivatoren voor het gewenste gedrag in kaart te brengen. Update: dit werkkader werd ondertussen herwerkt tot het 7E-model.
Het Change Designers Werkkader is opgebouwd rond een ladder van gedragsverandering. Deze ladder telt zeven treden:
Het Change Designers Werkkader bevat ook zeven hefbomen die je kan inzetten wanneer je communicatieacties uitwerkt. Voor de uitwerking van de hefbomen is Change Designers vertrokken van de 4 E's van de Britse Sustainable Development Council:
Het werkkader geeft ook mogelijke barrières of competitieve invloeden aan die verhinderen dat burgers stijgen op de ladder. Hierbij is het belangrijk om te beseffen dat het steeds gaat om barrières of hindernissen gezien vanuit de kant van de overheid en met een bepaald gewenst gedrag als doel. De personen die een gedrag stellen dat vanuit overheidswege niet-gewenst gedrag is, ervaren zelf vaak geen hinder van hun gedrag. Hoe tredes, barrières en sleutels uit het Change Designers Werkkader zich tot elkaar verhouden, ontdek je in een overzichtelijk schema.
Aan deze vier hefbomen voegde Change Designers nog drie hefbomen toe:
De zeven hefbomen staan in het werkkader vermeld op de plaats / trede waar ze het meest op de voorgrond treden. Ze zijn echter op elk moment inzetbaar. Slaag je erin om alle hefbomen in te schakelen in een communicatieactie, dan vergroot je de succeskansen van je communicatieactie sterk.
Een brainstormsessie aan de hand van dit Change Designers Werkkader zet je praktisch op weg.
Update: dit werkkader werd ondertussen verder uitgewerkt tot het 7E-model ; zie ook "2017-10-25" en "2014-12-16" en "2014-11-05" op deze pagina.