Gedaan met laden. U bevindt zich op: Noodsituaties en EHBO Welzijn en gezondheid

Noodsituaties en EHBO

Wat doe je in een noodsituatie op het werk, bijvoorbeeld bij rookontwikkeling, brand en een ongeval? Welke stappen onderneem je tijdens zo’n noodsituatie? Via deze pagina vind je de noodprocedures voor in de grote kantoorgebouwen waar Het Facilitair Bedrijf het aanspreekpunt is.

Voor wie

  • Je werkt binnen de diensten van de Vlaamse overheid.
  • Je wilt weten wat je onderneemt als er zich een noodsituatie voordoet in het gebouw waarin je werkt.

Wat zijn noodsituaties?

  • Iemand heeft dringende medische hulp nodig.
  • Er is brand, brandgeur of rookontwikkeling.
  • Er is een probleem op het vlak van infrastructuur: er zit iemand vast in de lift, er is schade aan een gebouw/infrastructuur die een risico inhoudt voor personeelsleden (bijvoorbeeld door weersomstandigheden),… Breng dan het onthaal op de hoogte en volg hun instructies op.

Noodnummers

In de meeste gevallen is het aangewezen om eerst het onthaal van het gebouw op de hoogte te brengen van de noodsituatie. Let wel: dat geldt alleen wanneer er in het gebouw een verantwoordelijke van Het Facilitair Bedrijf is.

  • ambulance: bel 112
  • brandweer: bel 112
  • politie: bel 101

Noodprocedure per gebouw

Het ene gebouw is het andere niet. Daarom verschilt de procedure bij noodsituaties voor elk gebouw. Hieronder vind je de noodprocedures voor de grote kantoorgebouwen waar het Facilitair Bedrijf het aanspreekpunt is.

EHBO hulpverleners

In elk gebouw van de Vlaamse overheid zijn er hulpverleners aanwezig. Neem contact met hen op als EHBO nodig is.

Eerste hulp bij ernstige ongevallen of levensbedreigende situaties

  • Stap 1

    Bel 112 en informeer het onthaal

    • Vraag een collega om de hulpdiensten te verwittigen door het nummer 112 te bellen.
    • Blijf zelf bij het slachtoffer.
    • Vraag een collega om het onthaalteam van het gebouw te waarschuwen en het nodige af te spreken zodat iemand aan het onthaal de dienst 112 opwacht.
  • Stap 2

    Breng de hulpverlener op de hoogte

    • Vraag een collega om de hulpverlener van het gebouw waar het ongeval of incident zich voordeed te verwittigen. (Zie boven onder de kop EHBO voor de contactgegevens van die hulpverleners.)
    • Blijf zelf bij het slachtoffer.
  • Stap 3

    Verleen de eerste hulp

    Pas de eerstehulptechnieken toe als dat nodig is en als je die technieken voldoende beheerst. Vraag de hulp van omstanders als dat nodig is.

  • Stap 4

    Breng de leidinggevende op de hoogte

    Informeer de leidinggevende van het slachtoffer zodat die de familie op de hoogte kan brengen.

Eerste hulp bij niet-dringende situaties

Je kunt terecht bij de hulpverlener die is toegewezen aan het gebouw waar de situatie zich voordoet.

Die hulpverlener heeft een EHBO-opleiding gevolgd en kan dus de eerste zorgen toedienen. Als dat nodig is, verwijst die door naar een dokter of verwittigt die de hulpdiensten.

Evacuatie

Ga naar de dichtstbijzijnde nooduitgang als je het evacuatiesignaal hoort. Lees meer over de evacuatieprocedure in de grote gebouwen van de Vlaamse overheid.