chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Interpretatie VPS: terugbetaling abonnement voor woon-werkverkeer dat niet door NMBS wordt uitgereikt

    Interpretatie bij art. VII 95

    Vraag:

    Dekt de notie 'abonnement' ook abonnementen die niet door de NMBS maar ook door andere, al dan niet buitenlandse maatschappijen, worden uitgereikt?

    Antwoord:

    Ja.

    Het ten laste nemen van een “abonnement” is opgenomen in het VPS, dwz na onderhandelingen met de vakorganisaties en beslissing van de Vlaamse Regering. Er is dus geen tussenkomst in andere formules dan abonnementen (biljetten, passen e.d. ) voorzien.

    In uitvoering van het sectoraal akkoord 1997–1998 werd vanaf 1 april 1999 de kostprijs van een abonnement volledig ten laste genomen, en dit ter bevordering van de mobiliteit.

    Dit geldt voor de abonnementen van zowel de NMBS, De Lijn, MIVB als TEC. Abonnementen zijn, voor wie regelmatig het openbaar vervoer gebruikt voor zijn woon-werkverplaatsing, bij alle vervoermaatschappijen sowieso de goedkoopste formule.

    De kostprijs van een abonnement is het beste criterium. Bij De Lijn en MIVB is er een vaste prijs voor een abonnement, en bij de NMBS varieert de kostprijs naargelang de afstand.

    Op grond van de bepaling in het VPS kan er ook een abonnement in het buitenland worden terugbetaald. Bijvoorbeeld, voor personeelsleden van CJSM die in Nederland woonachtig zijn en in Amsterdam werken (cultureel centrum De Brakke Grond) en zich van hun woonplaats naar de werkplaats met het openbaar vervoer verplaatsen, kan de kostprijs van een abonnement worden terugbetaald.

    Op grond van de huidige formulering kan de kost voor gebruik van de Thalys niet worden ten laste genomen. Voor het gebruik van de Thalys bestaat er immers geen abonnementsformule. De kost van vervoerbewijzen op deze internationale trein is bovendien beduidend hoger dan de kost van de nationale tarieven.

    (laatste update: 02.09.2011)

    naar boven