chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Interpretatie VPS: verlof voor tewerkstelling bij een andere werkgever versus verlof voor opdracht

    Interpretatie bij art. X42 e.v., art. X 43bis e.v. en art. X 49 e.v.

    Vraag:

    Wat is het wezenlijk verschil tussen een verlof voor tewerkstelling bij een andere werkgever enerzijds, en verlof voor opdracht anderzijds?

    Antwoord:

    De belangrijkste overeenkomsten en verschillen kunnen als volgt worden samengevat:

    Tewerkstelling van ambtenaren ten behoeve van een externe werkgever voor de uitoefening van taken in het belang van de Vlaamse overheid (art. X 42 e.v.)
    Tewerkstelling van ambtenaren ten behoeve van een entiteit binnen de diensten van de Vlaamse overheid (art. X 43bis e.v.)
    Verlof voor opdracht van algemeen belang (art. X 49 e.v.)
    te gebruiken voor:
    - individuele ambtenaren
    - groep van ambtenaren (collectieve regeling)
    te gebruiken voor:
    - individuele ambtenaren
    - groep van ambtenaren (collectieve regeling)
    te gebruiken voor: 
    - individuele ambtenaren
    - meerdere ambtenaren, maar dan eerder op individuele basis
    opdracht: moet van belang zijn voor de Vlaamse overheid
    opdracht: ten behoeve van een andere entiteit, raad of instelling binnen de diensten van de Vlaamse overheid
    opdracht: opdracht waarvan de Vlaamse overheid het algemeen beland erkent; dit algemeen belang hoeft niet noodzakelijk het belang van de Vlaamse overheid te zijn
    andere werkgever:
    - moet geen openbaar bestuur zijn
    - moet steeds een externe werkgever zijn
    andere werkgever:
    een andere entiteit, raad of instelling binnen de
    diensten van de Vlaamse overheid
    andere werkgever:
    - moet geen openbaar bestuur zijn
    - kan ook functionele minister zijn
    afsluiting van een overeenkomst tussen werkgevers: verplichting
    geen overeenkomst (wel afspraken tussen entiteiten)
    afsluiting van een overeenkomst tussen de werkgevers is mogelijk, maar geen verplichting
    rechtspositieregeling ambtenaren: wordt vastgesteld in overeenkomst
    rechtspositieregeling ambtenaren: de arbeidsvoorwaarden die gelden bij die andere entiteit
    rechtspositieregeling ambtenaren:
    - indien geen overeenkomst wordt afgesloten: behoud rechtspositieregeling als ambtenaar (raamstatuut) plus bijkomende aanstelling (contractueel) bij andere werkgever met eigen arbeidsvoorwaarden ("zgn" duale rechtspositie)
    - indien overeenkomst wordt afgesloten: vaststelling van rechtspositieregeling in overeenkomst
    uitoefening van functioneel gezag door andere werkgever: mogelijk (in kader van overeenkomst te bepalen)
    uitoefening van functioneel gezag door andere werkgever: mogelijk (af te spreken)

     

    uitoefening van functioneel gezag door andere werkgever:
    - indien geen overeenkomst wordt afgesloten: ja, binnen contract met andere werkgever
    - indien overeenkomst wordt afgesloten: mogelijk (in kader van overeenkomst te bepalen)
    tijdelijk (geen maximumduur)
    tijdelijk (geen maximumduur)
    maximumduur: 4 jaar (tenzij uitzonderingen in reglementering bepaald)
    geen terugkeerrecht naar oorspronkelijk betrekking
    geen terugkeerrecht naar oorspronkelijke betrekking
    geen terugkeerrecht naar oorspronkelijke betrekking
    dienstactiviteit
    dienstactiviteit
    dienstactiviteit

    naar boven