chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Analyse van de Wet van 3 juni 2007 houdende diverse arbeidsbepalingen (B.S. 23.07.2007)

    Wijziging van de wet van 05.03.2002 tot omzetting van de richtlijn 96/71/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16.12.1996 betreffende de terbeschikkingstelling van werknemers met het oog op het verrichten van diensten

    begrip "terbeschikkingstelling":  contractuelen die in België een arbeidsprestatie verrichten, en die hetzij gewoonlijk werken op het grondgebied van 1 of meer landen dan België, hetzij aangeworven zijn in een ander land dan België

    • mogelijkheid tot rechtsvordering in België
    • mogelijkheid tot tussenkomst van vakbonden

    naar boven

    Gebruik van de elektronische handtekening voor het sluiten van arbeidsovereenkomsten

    • wijziging wet 03.07.1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten
    • wijziging wet 01.04.1936 betreffende de arbeidsovereenkomst wegens dienst op binnenschepen
    • wijziging wet 24.02.1978 betreffende de arbeidsovereenkomst voor bepaalde sportbeoefenaars
    • wijziging wet 24.07.1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendbaarheid, en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers
    • wijziging wet 24.12.1999 ter bevordering van de werkgelegenheid (startbanen)
    • wijziging programmawet 02.08.2002 (beroepsinlevingsovereenkomst)
    • wijziging wet 03.05.2003 betreffende de arbeidsovereenkomst scheepsdienst voor de zeevisserij
    • toepassingsgebied: DVO

    belangrijkste principes:

    • een arbeidsovereenkomst ondertekend met behulp van de elektronische handtekening die wordt gecreëerd door de elektronische identiteitskaart of door middel van een elektronische handtekening die voldoet aan dezelfde veiligheidswaarborgen als de elektronische handtekening die door de elektronische identiteitskaart wordt gecreëerd wordt gelijkgesteld met een papieren arbeidsovereenkomst ondertekend door middel van een handgeschreven handtekening
    • de Koning bepaalt (na overleg in de ministerraad en na advies van de NAR) aan welke veiligheidswaarborgen andere systemen van elektronische handtekening dan de elektronische handtekening die door de elektronische identiteitskaart wordt gecreëerd, moeten voldoen
    • de lijst van (goedgekeurde) aanbieders van een systeem voor het gebruik van de elektronische handtekening wordt bekend gemaakt op de website van de Kruispuntbank voor Sociale Zekerheid
    • de werkgever kan niet verplicht worden om het elektronisch afsluiten van arbeidsovereenkomsten in te voeren
    • de werknemer kan niet verplicht worden om een arbeidsovereenkomst door middel van een elektronische handtekening aan te gaan
    • een exemplaar van de door middel van een elektronische handtekening aangegane arbeidsovereenkomst wordt eveneens bij een verlener van een elektronische archiveringsdienst opgeslagen (kosteloos voor werknemer + opslag tot 5 jaar na einde van arbeidsovereenkomst).

    naar boven

    Het elektronisch versturen en opslaan van bepaalde documenten in het kader van de individuele arbeidsrelatie

    • algemene regeling
    • wijziging wet 03.07.1978
    • wijziging loonbeschermingswet 12.04.1965
    • wijziging KB nr. 5 van 23.10.1978 betreffende het bijhouden van sociale documenten
    • principe:
      • de volgende documenten kunnen elektronisch verstuurd en opgeslagen worden:
        • de individuele rekening (artikel 4, § 1, 2° van het KB nr. 5 van 23.10.1978 betreffende het bijhouden van sociale documenten);
        • de staat van prestaties van de werknemer (artikel 9quater, eerste lid van de loonbeschermingswet van 12.04.1965);
        • de afrekening (artikel 15, eerste lid van de loonbeschermingswet van 12.04.1965);
        • documenten vastgesteld bij KB of CAO
      • werkgever en werknemer bepalen bij onderling akkoord dat eveneens langs elektronische weg kan worden gesloten, welke van de hoger vermelde documenten elektronisch verstuurd en opgeslagen worden (akkoord geldt minstens voor het lopend kalenderjaar). Werkgever en werknemer kunnen na het kalenderjaar eenzijdig op dit akkoord terugkomen.
      • de documenten uit hoger vermelde lijst die elektronisch worden verstuurd en opgeslagen, worden eveneens verstuurd naar en opgeslagen bij een verlener van een elektronische archiveringsdienst (kosteloos voor werknemer – minstens tot 5 jaar na einde arbeidsovereenkomst).
    • wijziging van de wet van 03.07.1978: mogelijkheid tot elektronische versturing en opslag van volgende documenten: schriftelijke documenten bij tewerkstelling in een ander land voor een langere periode dan 1 maand (artikel 20bis); de sociale bescheiden en het getuigschrift bij ontslag (artikel 21).
    • wijziging van de loonbeschermingswet van 12.04.1965 m.b.t. de mogelijkheid tot elektronische versturing en opslag van de staat van prestaties en de afrekening
    • wijziging van het KB nr. 5 van 23.10.1978 betreffende het bijhouden van sociale documenten m.b.t. de mogelijkheid elektronische versturing en opslag van de individuele rekening

    naar boven

    Studentenarbeid: wijziging van de percentages voor de solidariteitsbijdrage bij KB

    Indien aan de wettelijke voorwaarden is voldaan, is er bij de tewerkstelling van jobstudenten geen RSZ verschuldigd.

    Indien er geen RSZ is verschuldigd dient wel een solidariteitsbijdrage te worden betaald, waarvan de percentages als volgt zijn vastgesteld:

    • maanden juli, augustus en september:
      • 5% ten laste van de werkgever;
      • 2,5% ten laste van de werknemer
    • andere periode van niet-verplichte aanwezigheid in de onderwijsinstelling:
      • 8% ten laste van de werkgever;
      • 4,5% ten laste van de werknemer.

    In artikel 27 van de wet van 3 juni 2007 wordt thans bepaald dat op voorstel van de Nationale Arbeidsraad de Koning bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, bovenvermelde percentages kan wijzigen of vervangen door een enig percentage, alsook de toepassingsmodaliteiten voor de solidariteitsbijdrage kan bepalen.
     
    Het voorstel van de Nationale Arbeidsraad moet een evaluatie van de bestaande reglementering bevatten alsook een budgettaire evaluatie. Het rendement van het voorstel mag bovendien niet lager uitvallen dan dit van de thans toepasselijke reglementering.
     
    Indien de Nationale Arbeidsraad geen voorstel doet vóór 31 juli 2007 kan de Koning, na advies van de NAR de percentages wijzigen of vervangen door één percentage en de toepassingsvoorwaarden van de solidariteitsbijdrage bepalen.

    Arbeidsovereenkomst wegens scheepsdienst aan boord van zeeschepen

    Wijziging CAO – wet 05.12.1968

    Wijziging van de wet van 04.08.1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk

    naar boven