chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    In 4 stappen naar veilig online aanmelden

    Registreer u één keer en krijg nadien veilig toegang tot de online diensten van de overheid. Volg deze vier stappen:

    e-ID

    Zorg dat uw computer klaar is om aan te melden met uw eID. Zorg voor een aangesloten kaartlezer.
    Installeer ook de juiste software. Afhankelijk van de browser die u gebruikt, moet u misschien een plug-in of add-on installeren.

       CSAM - Digitale sleutels aanmaken

    Veel online diensten van de overheid zijn beveiligd. Om toegang te krijgen, hebt u digitale sleutels nodig. Vergelijk het met een deurslot: om binnen te geraken hebt u de juiste sleutel nodig. Die sleutels hoeft u maar één keer aan te maken. U kunt deze daarna gebruiken voor verschillende online toepassingen.

    Wat doet u hier?
    Uw eigen digitale sleutels beheren. Meld 1 keer aan met uw eID en maak uw andere digitale sleutels aan. Zo moet u in de toekomst niet altijd uw eID en aangesloten kaartlezer bovenhalen.

    Wat heeft u nodig?
    eID met pincode en een aangesloten kaartlezer

    Waar moet u op letten?
    Hebt u uw digitale sleutels al aangemaakt? Ga dan meteen naar stap 2.
    Als u dit de eerste keer doet, dient u ook correcte software te installeren. Download de software.

    Nuttige links
    Maak uw digitale sleutels aan.
    Lees alles over aanmelden met eID.

      BTB - Regel de toegangsbeheerders

    Wat doet u hier?
    Een hoofdtoegangsbeheerder aanduiden. Hij is de hoofdverantwoordelijke voor het toegangsbeheer van uw onderneming bij de online diensten van de overheid.

    Wie kan dit doen?
    Iemand die als wettelijk vertegenwoordiger voor uw onderneming gekend is in het KBO.

    Wat heeft u nodig?
    uw eID met pincode en een aangesloten kaartlezer het rijksregisternummer van de hoofdtoegangsbeheerder, indien u iemand anders dan uzelf wilt aanduiden.

    Tip: correcte contactgegevens
    Is er al een toegangsbeheerder aangesteld? Controleer of zijn contactgegevens up-to-date zijn. Het e-mailadres wordt bijvoorbeeld gebruikt om de toegangsbeheerder te contacteren als er nieuwe toepassingen zijn voor zijn onderneming.

    Tip: wettelijke vertegenwoordiger opzoeken
    Wilt u weten wie de wettelijke vertegenwoordiger is van de onderneming? Kijk op KBO public search.

    Wat doet u hier?
    Andere toegangsbeheerders aanduiden. Zij krijgen dezelfde verantwoordelijkheid als de hoofdtoegangsbeheerder.

    Wie kan dit doen?
    Iedereen die als toegangsbeheerder is aangeduid.

    Wat heeft u nodig?
    een digitale sleutel om te kunnen aanmelden
    het rijksregisternummer van de persoon die u wilt aanduiden als toegangsbeheerder.

    Waar moet u op letten?
    Een toegangsbeheerder:
    - heeft een belangrijke verantwoordelijkheid. Geef die aan iemand die u vertrouwt.
    - kan bij zowel de federale als de Vlaamse overheid aan de slag als toegangsbeheerder.

    Nuttige links

      IDM - Regel de toegangsrechten voor de Vlaamse e-loketten

    Wat doet u hier?
    Hier kennen de toegangsbeheerders voor de verschillende e
    -loketten van de Vlaamse overheid rechten toe aan de gebruikers voor uw onderneming.

    Wie kan dit doen?
    Iedereen die gekend is als toegangsbeheerder.

    Wat heeft u nodig?
    een digitale sleutel om te kunnen aanmelden
    het rijksregisternummer van de persoon die u toegang wilt geven.

    Waar moet u op letten?
    Er bestaan veel e-loketten en dus ook veel rechten. Niet iedereen heeft alle rechten nodig. Kies de juiste rechten.
    Geef uzelf ook de juiste toegangsrechten om te kunnen aanmelden bij een e-loket.

    Nuttige links

      Online toepassing

    Wat doet u hier?
    Hier meldt u zich aan bij één van de e-loketten waarvoor u toegangsrechten hebt gekregen

    Wie kan dit doen?
    Iedereen die het juiste recht heeft gekregen.

    Wat heeft u nodig?
    een digitale sleutel
    het juiste toegangsrecht verleend door de toegangsbeheerder in stap 3

    Waar moet u op letten?
    Wettelijke vertegenwoordigers en toegangsbeheerders moeten zichzelf ook nog de juiste rechten geven om te kunnen aanmelden bij een toepassing.

     

    TIPS & TRICKS

    Hou rekening met deze tips & tricks om de e-loketten makkelijk en snel te kunnen gebruiken.

    Eerst en vooral …
    Hou uw eID, uw pincode en uw aangesloten kaartlezer bij de hand wanneer u voor het eerst aanmeldt bij de Vlaamse overheid.

    Activeer andere digitale sleutels
    Bij heel veel toepassingen kunt u makkelijker aanmelden dan met uw eID. Activeer andere digitale sleutels en u moet in de toekomst uw eID niet meer gebruiken.

    Universeel voor België
    eID wordt voor verschillende toepassingen van de overheid gebruikt: voor uw gemeente, voor de Vlaamse en voor de federale overheid.

    Gebruikers versus zaakvoerders
    U moet uzelf ook registeren als gebruiker van een e-loket voor uw onderneming.

    Zorg voor recente software en browser
    E-loketten werken meestal op de gangbare systemen (Windows, Mac, Linux, iOS en Android). Internet Explorer werkt goed tot en met versie 9. Chrome, Firefox en Safari werken in de meeste gevallen ook goed. Bij Firefox moet u vaak nog een add-on voor de eID installeren.

    Zelf een goede tip?

    Hebt u praktische tips voor andere ondernemers? Hebt u zelf iets ontdekt wat u graag met uw collega’s deelt? Of hebt u tips voor de overheid om de registratieprocedure beter te maken? Laat het ons weten en stuur een e-mail naar gebruikersbeheer@vlaanderen.be