chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Aansluitingsproces MAGDA-diensten

    Aansluitingsproces voor een dienstenleverancier die een lokaal bestuur wil aansluiten voor een applicatie.

    Dienstenleveranciers die aan lokale besturen applicaties aanbieden die een beroep doen op MAGDA webdiensten, kunnen zelf niet aansluiten op MAGDA. Het zijn hun klanten – lokale besturen die elk afzonderlijk voor deze applicatie op MAGDA moeten aansluiten. Voor jouw eerste klant (‘pilootgemeente’) moet het standaard aansluitingsproces gevolgd worden . Voor volgende klanten kan het onderstaand vereenvoudigd aansluitingsproces gevolgd worden:

    ""

    • 1

      Introductie

      ""

      Stap 1 wordt overgeslagen bij aansluiting van klanten van dienstenleveranciers, waarvoor deze dienstenleverancier reeds met een pilootgemeente het standaardaansluitingsproces doorlopen heeft.

    • 2

      Aanvraag aansluiting

      ""

      Je vult als dienstenleverancier in naam van je klant (lokaal bestuur, …) een intakeformulier in. In de praktijk is dat inhoudelijk identiek hetzelfde als het intakeformulier dat je invulde voor de pilootgemeente. Je verandert enkel de naam van de organisatie in de header (en eventueel de gewenste timing). De business contactpersonen en informatieveiligheidsconsulent zijn medewerkers van je klant, de technische contactpersonen mogen medewerkers van jouw eigen bedrijf zijn.

    • 3

      Planning en middelen

      ""

      Team MAGDA bespreekt je aanvraag, en kijkt hoe ze die in haar planning kan inpassen.

    • 4

      Opzetten aansluiting

      ""

      Team MAGDA doet achter de schermen de nodige stappen om uw aanvraag te verwerken. Voor de meeste stappen hoef je niets te doen. Voor sommige stappen (het maken en klaarzetten van de nodige certificaten of het toekennen van de juiste rechten in het gebruikersbeheer, bijvoorbeeld) moet je zelf ook wat actie ondernemen, of je klant begeleiden in dat proces. Je wordt hiervan per mail verwittigd en je krijgt de nodige informatie.

      Dit zijn de (mogelijke) stappen die team MAGDA onderneemt:

      • Jij (de dienstenleverancier) en je klant (het lokaal bestuur) worden op de hoogte gesteld van de start van je aansluitingsaanvraag. Je krijgt de nodige informatie doorgemaild.
      • Team MAGDA controleert of je instantie over de nodige machtigingen beschikt (indien niet, kunnen onze juridische experten je daarbij helpen).
      • Team MAGDA zorgt voor het uitvoeren van de nodige configuraties aan de bron
      • Team MAGDA bouwt filters zodat het proportionaliteitsprincipe dat in de machtiging staat, nageleefd wordt.
      • Team MAGDA zet de nodige beveiliging op. Je wordt per mail uitgenodigd om de nodige acties te ondernemen, zoals het maken van certificaten en/of de nodige stappen ondernemen in het gebruikersbeheer.
    • 5

      Dienst in test

      ""

      Stap 5 wordt overgeslagen voor de lokale besturen die aansluiten nadat een pilootgemeente voor dezelfde diensten reeds aangesloten werd op het MAGDA-platform.

    • 6

      Dienst in productie

      ""

      De dienst wordt opengesteld in de MAGDA-productieomgeving. Je dient nog enkele tests uit te voeren om mogelijke problemen op te sporen.

    • 7

      Ingebruikname

      ""

      Proficiat, de aansluiting op MAGDA is operationeel.
      Stel je een technisch probleem vast bij het gebruik van MAGDA? Meld dit aan de Kruispuntbank Vlaanderen Service Desk.