chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.
    woensdag, 27 november 2019
    8:45 - 13:40
    Depot Vilvoorde
    Status: Schrijf je nu in

    Het Facilitair Bedrijf organiseert op 27/11/2019 in de voormiddag voor de 14de maal het Vastgoedforum, een netwerk voor vastgoedverantwoordelijken, databeheerders vastgoed en geïnteresseerden. Deze keer in het vernieuwde Depot Vilvoorde. Het thema is ‘Specifiek vastgoed: archiefgebouwen’.

    Wat is er specifiek aan een archiefgebouw? Wat was de businesscase om zelf een archief te bouwen? Het Depot Vilvoorde is het eerste gebouw ontworpen in BIM (Building Information Modelling). Wat hebben we daaruit geleerd? Experten lichten dit alles toe. Bovendien is er een rondleiding voorzien doorheen de archieven en de kunstcollectie van de Vlaamse Gemeenschap.

    Programma

    8:45 - 9:15

    Ontbijt en onthaal

    9:15 - 9:30

    Welkom en introductie tot het thema - Frank Geets, administrateur-generaal, Het Facilitair Bedrijf

    9:30 - 10:00

    Terugblik op de realisatie van een duurzame kennissite - Elvira Servaes, projectleider uitvoering bouwprojecten, Het Facilitair Bedrijf

    In 2017-2018 werd het archiefdepot te Vilvoorde omgevormd tot een kennissite met plek voor de geotheek, de kunstcollectie, de archeologische vondsten en bijkomende capaciteit voor papieren dossiers van de Vlaamse overheid. Voor de realisatie werd gewerkt met een design & build procedure. Elvira blikt terug op een uniek bouwtechnisch verhaal waarin duurzaamheid en innovatie centraal staat.

    10:00 - 10:30

    De rol van het archiefdepot in het beleid rond papierarme kantoorgebouwen - Charlotte Debruyne, projectcoördinator informatiebeheer, Het Facilitair Bedrijf / Bart Delbroek, informatiebeheerder, Agentschap Onroerend Erfgoed

    Het Facilitair Bedrijf wil papierarme kantooromgevingen realiseren waarin het aangenaam werken is. Voor Kantoor 2023 wordt zelfs naar een nulnorm gestreefd. De dienstverlening van het archiefdepot draagt hieraan bij en Het Facilitair Bedrijf kiest er bewust voor om die niet uit te besteden. Bart licht toe hoe het Agentschap Onroerend Erfgoed de voorbereidingen van hun dossiers op de verhuis naar het Herman Teirlinckgebouw heeft aangepakt.

    10:30 - 11:00

    Pauze 

    11:00 - 11:25

    Twee energiezuinige realisaties: Stadsarchief Geel en de bibliotheek van de Universiteit Antwerpen - Stijn Trappeniers, projectleider energie-efficiëntie, Vlaams Energiebedrijf

    Waar studie, implementatie en onderhoud van gebouwen en hun installaties traditioneel door verschillende partijen gebeuren, is bij een energieprestatiecontract (EPC) één Energy Services Company (ESCO) verantwoordelijk voor al die fases. In een EPC wordt de geplande én gegarandeerde besparing contractueel vastgelegd. Het Vlaams Energiebedrijf faciliteert EPC’s tussen publieke diensten en ESCO’s. Stijn stelt twee cases voor. In het EPC-contract van de stad Geel werd het stadsarchief opgenomen. De ESCO heeft hier een nieuwe luchtgroep geïnstalleerd, rekening houdend met de specifieke criteria voor de archieven. In het EPC van de Universiteit Antwerpen werd o.a. de volledige vernieuwing van de verlichting van de bibliotheek voorzien. De ESCO besliste daarnaast om het volledige plafond te verwijderen, met een nog aantrekkelijkere bibliotheek als resultaat.

    11:25 - 11:55

    Tips voor preventieve collectiezorg bij papieren dossiers - Jurgen Vanhoutte, adviseur behoud en beheer, FARO

    Jürgen staat organisaties bij met zowel preventief advies als advies na calamiteiten. Hij deelt graag enkele aandachtspunten en acties waarmee je ook in kantoorgebouwen 'archiefvriendelijkere' bewaaromstandigheden kan realiseren. Ook voordat je papieren dossiers in de professionele bewaaromstandigheden in het depot te Vilvoorde terechtkomen, kan je er dus al zorg voor dragen.

    11:55 - 12:00

    Slotwoord

    12:00 - 12:40

    Lunch

    12:40 - 13:40

    Rondleiding doorheen het Depot

    Geotheek, archeologie, kunstendepot, archiefdepot

    Locatie

    Depot Vilvoorde
    Gustaaf Levisstraat 45, Vilvoorde

    Specifieke noden

    Heb je een handicap of chronische ziekte en specifieke noden om vlot te kunnen deelnemen aan het forum, laat ons dit op voorhand weten op vastgoed@vlaanderen.be, 02 553 49 07 of 0499 86 49 12.

    Inschrijven

    • Gelieve in te schrijven via dit webformulier onder jouw persoonlijke naam.
    • Graag tijdig inschrijven. De inschrijvingen worden afgesloten op 11/11/2019 's avonds.
    • Als je jezelf inschrijft, ga je een engagement aan om deel te nemen. Verwittig als je toch verhinderd zou zijn en dit liefst enkele dagen op voorhand via vastgoed@vlaanderen.be of 02 553 49 07 of 0499 86 49 12.
    • Deelname is gratis. De plaatsen zijn beperkt.

    Inschrijven

    Begin
    Het Facilitair Bedrijf verwerkt de persoonsgegevens die je op dit formulier vermeldt in overeenstemming met de wetgeving inzake de bescherming van persoonsgegevens. Meer informatie met betrekking tot het doel en de wijze waarop wij deze persoonsgegevens verwerken, vind je terug in de privacyverklaring die je kan raadplegen via onderstaande link of kan opvragen via het e-mailadres dpo.hetfacilitairbedrijf@vlaanderen.be. Voor verdere vragen of om je rechten uit te oefenen kun je ook contact opnemen met de functionaris voor gegevensbescherming van Het Facilitair Bedrijf via het mailadres dpo.hetfacilitairbedrijf@vlaanderen.be. Ben je het niet eens met de manier waarop we je gegevens verwerken, dan kun je je wenden tot de bevoegde toezichthoudende autoriteit.