chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Week van de Gezondheid

    maandag, 25 november 2019 tot donderdag, 28 november 2019
    Herman Teirlinckgebouw, Brussel

    Je bent van harte welkom op de Week van de Gezondheid. Tijdens deze week staan 3 thema's centraal: beweging & fysieke gezondheid, gezonde voeding en mentaal welzijn. Via verschillende activiteiten krijg je tips om je mentale en fysieke gezondheid te verbeteren, zowel op als naast het werk. Je kiest zelf hoe je deze week beleeft. 

    Voor wie?

    • Je bent personeelslid van de Vlaamse overheid.
    • Je wilt samen met andere collega’s werken aan je fysieke en mentale gezondheid.

    Wat mag je verwachten?

    Tijdens de Week van de Gezondheid kom je alles te weten over mentale en fysieke gezondheid en leer je hoe je de jouwe verbetert en onderhoudt, zowel op als naast het werk. Laat je inspireren en neem deel aan creatieve activiteiten rond 3 thema's: 

    • beweging & fysieke gezondheid
    • gezonde voeding
    • mentaal welzijn 

    Goed om te weten: tijdens de middag kun je in het restaurant van een gezonde lunch genieten. 

    Programma

    De Week van de Gezondheid vindt plaats in het Herman Teirlinckgebouw. Kom vrijblijvend langs wanneer je tijd hebt. Wil je deelnemen aan 1 of meerdere activiteiten of middagsporten? Dan moet je je inschrijven. 

    Maandag 25 november

    9:00 - 9:30

    gezond ontbijt 
    (polyvalente ruimte)

    9:30 - 10:30

    openingsevenement met Serge Haubourdin, Olympisch coach Sydney 2000
    (polyvalente ruimte)

    11:00 - 15:00

    activiteiten

    11:30 - 12:00

    bewegingslied
    (centrale hal)

    12:00 - 13:30

    infomarkt: infostanden van welzijnsactoren
    (centrale hal)

    12:00 - 13:50

    middagsport: zumba, HIIT en onderhoudsgym
    (fitnessruimte)

    Dinsdag 26 november

    9:30 - 12:00

    activiteiten

    11:30 - 12:00

    bewegingslied
    (centrale hal)

    12:00 - 13:30

    infomarkt: infostanden van welzijnsactoren
    (centrale hal)

    12:00 - 13:50

    middagsporten: meditatielachyoga, bewegen op verwijzing en fitness met begeleider
    (fitnessruimte)

    13:00 - 15:00

    activiteiten

    Donderdag 28 november

    10:00 - 12:00

    activiteiten

    11:30 - 12:00

    bewegingslied
    (centrale hal)

    12:00 - 13:00

    slotevent
    haka: traditionele dans uit Nieuw-Zeeland (binnentuin)
    speech Peter Rabaey met prijsuitreiking (binnentuin)

    13:00 - 14:00

    afscheidsreceptie
    (binnentuin)

    14:00 - 15:00

    activiteiten

    Activiteiten en inschrijven

    Je kunt tijdens de Week van de Gezondheid deelnemen aan verschillende activiteiten. Je kiest zelf aan hoeveel activiteiten je deelneemt. Wil je je inschrijven voor 1 of meerdere activiteiten? Of ben je op zoek naar meer informatie? Klik hieronder dan op de titel van de activiteit. Je komt vervolgens terecht in de module Leren van Vlimpers. 

    Opgelet: je kunt je tot en met maandag 18 november inschrijven voor onderstaande activiteiten. 

    Maandag 25 november

    • 1

      beweging en fysieke gezondheid

      Hoe meer bewegen met de bewegingsdriehoek? (11 - 11.45 uur)

      Hoe kun je minder stilzitten en meer bewegen? De bewegingsdriehoek helpt je hierbij. Dit handig hulpmiddel is ontwikkeld door het Vlaamse Instituut Gezond Leven en geeft je praktische tips om gezond te bewegen.

      Zumba (12 - 12.50 uur) 

      Wil je sport en plezier combineren? Dan is zumba iets voor jou. Tijdens dit zumbafeestje train je je volledige lichaam zonder dat je beseft dat je aan het fitnessen bent.

      Inspiratiesessie: bewegen op/van en naar het werk en thuis (12 - 12.50 uur en 13 - 13.50 uur)

      Heb je te weinig tijd om te bewegen? High Intensity Interval Training (HIIT) duurt maar 8 minuten en is dus de ideale oplossing. Het resultaat hiervan is meer energie en minder stress.

      Onderhoudsgym (13 - 13.50 uur)

      Kun je een extra duwtje gebruiken om meer te bewegen? Je leert tijdens deze workshop hoe je je volledige lichaam optimaal inzet. Hierna kun je zelf aan de slag met de oefeningen.

      Infosessie: move at work (14 - 14.50 uur)

      Tijdens deze infosessie kom je meer te weten over Move at work, de interne sportwerking van Sport Vlaanderen. Nadien kun je met de aangeboden tips zelf aan de slag in je departement of agentschap.

    • 2

      gezonde voeding

      Gezond ontbijt (9 - 9.30 uur)

      Geniet van een gratis en gezond ontbijt in de polyvalente ruimte. 

      Inspiratiesessie: denk gezond – van denken naar doen (11 - 12.30 uur)

      Begin je elke maandag met dezelfde gezonde voornemens? Beweeg je minder dan je wilt? Je maakt tijdens deze inspiratiesessie kennis met de basisprincipes van gezonde eet- en beweegroutines en je leert hoe je oude gewoontes verandert en nieuwe ontwikkelt.

      Gezonde lunch

      Geniet tijdens de middag van een aangepaste lunch in het restaurant.

    • 3

      mentaal welzijn

      Workshop voor leidinggevenden: gezond vergaderen (13 - 13.50 uur)

      Hoe hou je als leidinggevende een vergadering gezond en productief? Deze workshop leert je hoe je niet enkel rekening houdt met de inhoud van de vergadering, maar ook met het welzijn van de deelnemers.

      Inspiratiesessie: digital detox (14 - 15 uur)

      Word je in deze technologische tijden bedolven onder de hoeveelheid informatie? Kun je je hierdoor moeilijker focussen en verhoogt het je stressniveau? De principes van diep werk bieden hulp.

      Workshop: veerkrachtcoaching (14 - 15 uur)

      Heb je nood aan meer veerkracht? Wil je beter leren omgaan met tegenslagen of drukte op het werk? Een veerkrachtcoach gaat samen met jou op zoek naar concrete oplossingen voor stresserende of moeilijke situaties op de werkvloer.

    Dinsdag 26 november

    • 1

      beweging en fysieke gezondheid

      Fitness met begeleider (12 - 12.50 uur)

      Wil je fitnessen maar weet je niet hoe je hieraan begint? Een fitnesscoach legt je uit hoe je de verschillende fitnesstoestellen gebruikt.

      Inspiratiesessie: Bewegen Op Verwijzing (13 - 13.50 uur)

      Hoe beweeg je meer? Wat kan je helpen om actiever te worden? Een Bewegen Op Verwijzing-coach geeft je enkele tips en extra uitleg over Bewegen Op Verwijzing.

      Getuigenis: goede praktijk bij het departement LV - de plateaufiets (14 - 14.50 uur)

      2 collega's brengen een hartverwarmende getuigenis van een droom die uitkwam en leggen je de mogelijkheden van een plateaufiets uit als middel om minder mobiele collega’s te betrekken bij sportieve activiteiten.

    • 2

      gezonde voeding

      Voedingsdriehoek: van beter weten naar beter eten (11.10 - 12 uur)

      Hoe kun je gezonder eten? De voedingsdriehoek, ontwikkeld door het Vlaams Instituut Gezond Leven, geeft je haalbare richtlijnen. Je krijgt bovendien handvatten aangereikt om duurzame keuzes te maken.

      Gezonde lunch

      Geniet tijdens de middag van een aangepaste lunch in het restaurant.

      Workshop: thee en gezondheid (13 - 13.50 uur, volzet)

      Geniet jij ook zo van thee en wil je hier meer over weten? Tijdens deze workshop proef je een aantal theeën en krijg je tips om een heerlijk kopje thee te zetten.

    • 3

      mentaal welzijn

      Inspiratiesessie: boost your energy (9.30 - 11 uur)

      Heb je vaak last van werkdruk en stress? Tijdens deze inspiratiesessie krijg je tips om je emotionele, mentale en fysieke kwaliteiten te ontwikkelen zoals een echte atleet. Je voelt je energieniveau meteen stijgen.

      Lachyoga (12 - 12.30 uur, volzet)

      Zin om de stress van je af te lachen? Deze sessie lachyoga doet je ontspannen en geeft je terug energie om je dagelijks taken aan te pakken.

      Meditatie (12 - 12.50 uur, volzet)

      Wil je je beter concentreren? Meditatie is een krachtig middel dat hiervoor een oplossing biedt. Het is goed voor lichaam en geest, verhoogt je aandacht en verlaagt je stressniveau. Je maakt tijdens deze sessie kennis met enkele meditatietechnieken.

      Interactieve lezing voor leidinggevenden: stress en veerkracht in je team (13 - 13.50 uur)

      Wil je als leidinggevende nog beter stress in je team aanpakken? Tijdens de interactieve lezing krijg je concrete handvatten aangereikt om de risicofactoren van stress en burn-out in te schatten.

      Workshop voor leidinggevenden: HPS en gezondheid (14 - 14.50 uur)

      Hoe ga je als leidinggevende om met hoogsensitieve werknemers? Hoe zorg je ervoor dat zij zich goed voelen in je team? In deze workshop kom je te weten wat hoogsensitiviteit is en welke kenmerken en vooral welke talenten hiermee samengaan.

      Workshop: werkgeluk en mental wellbeing (14 - 15 uur)

      Kan je werkgeluk een extra impuls gebruiken? In deze workshop denk je na over de vragen en aspecten omtrent werkgeluk, welke factoren werkgeluk (on)mogelijk maken en hoe je hiermee omgaat.

    Donderdag 28 november

    • 1

      beweging en fysieke gezondheid

      Inspiratiesessie: bewegen op/van en naar het werk en thuis (10 - 10.50 uur)

      Heb je te weinig tijd om te bewegen? High Intensity Interval Training (HIIT) duurt maar 8 minuten en is dus de ideale oplossing. Het resultaat hiervan is meer energie en minder stress.

      Keynote: stressreductief bewegen (11 - 12 uur)

      Zit je veel stil? Dankzij enkele kleine oefeningen op het werk kun je hier verandering in brengen. Zo verminder je je zittend gedrag, geef je je lichaam extra beweging en bevorder je ook nog eens je welzijn.

      Infosessie: kantoorergonomie (14 - 15 uur)

      Werk je de hele dag achter een computer? Ondervind je hierdoor lichamelijke klachten of oogvermoeidheid? Je krijgt tijdens deze infosessie een handig stappenplan om je werkplek ergonomisch in te richten.

    • 2

      gezonde voeding

      Gezonde lunch

      Geniet tijdens de middag van een aangepaste lunch in het restaurant.

    • 3

      mentaal welzijn

      Lezing: better sleep, better focus, better minds at work (10 - 11.30 uur)

      Wil je je slaappatroon verbeteren? Ondervind je concentratieproblemen door slapeloosheid? Tijdens deze lezing krijg je meer inzicht in wat (goede) slaap is en wat de impact hiervan is op je gedrag. Je krijgt tips en advies om (nog) beter te slapen.

      Workshop: fit in het hoofd, wel in je vel (11 - 12 uur, volzet)

      Heb je last van stress? Wil je je terug fit in je hoofd voelen? Ga aan de slag met enkele oefeningen rond ademhaling, stressreductie, aandacht en ontspanning. Je voelt meteen het verschil.

      Workshop: sterker dankzij stress (14 - 15 uur)

      Hoe maak je van stress een kracht? In deze workshop krijg je tips om stress gezond te doseren en hiermee je productiviteit te verhogen.

      Inspiratiesessie: move your brain, get focused (14 - 15.15 uur, volzet)

      Verlies je snel je aandacht? Tijdens deze inspiratiesessie zet je je brein mentaal en fysiek in beweging en leer je technieken om meer focus en energie te hebben. Je voelt je meteen gelukkiger en succesvoller op het werk.

    Prijs

    De activiteiten tijdens de Week van de Gezondheid zijn gratis.

    Partners

    De Week van de Gezondheid wordt georganiseerd door het Agentschap Overheidspersoneel in samenwerking met de volgende partners: 

    • Sport Vlaanderen
    • Het Facilitair Bedrijf
    • Departement Kanselarij en Bestuur
    • Team Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming
    • Vlaams Instituut Gezond Leven

    Contact

    Meer informatie of een vraag?

    Agentschap Overheidspersoneel – team Welzijn
    Havenlaan 88 bus 31
    1000 Brussel

    Jessy Van Dousselaere - HR-regisseur Welzijn
    veerkracht@vlaanderen.be  - 0497 59 33 12