chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Andere personeelsstatuten

    Zoek je meer informatie over andere personeelsstatuten? Op deze webpagina vind je verschillende personeelsstatuten opgesomd.

    Provinciegouverneurs en (adjunct-)arrondissementscommissarissen

    • Besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2019 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 maart 2004 tot vaststelling van het statuut van de arrondissementscommissarissen en de adjunct-arrondissementscommissaris en het besluit van de Vlaamse Regering van 5 maart 2004 tot vaststelling van het statuut van de provinciegouverneurs en de adjunct van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, wat betreft de verlofregeling en andere bepalingen.
    • Besluit van de Vlaamse Regering van 5 maart 2004 tot vaststelling van het statuut van de provinciegouverneurs en de adjunct van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant (B.S. 26.03.2004), zoals gewijzigd

    Laatste statuutswijziging

    Volgende maatregelen zijn aangepast door de laatste statuutswijziging:

    selectieprocedure
    • Schrapping van het voldoen aan de dienstplichtwetten als toelatingsvoorwaarde voor de selectieprocedure door opschorting van de legerdienst sinds 1994
    • Aankondiging van de selectieprocedure op de website van de VDAB of de website Werken voor Vlaanderen in plaats van het Belgisch Staatsblad
    verloven
    • voor beide
      • palliatief verlof en medisch bijstandsverlof: naast een voltijdse of halftijdse onderbreking, ook een vermindering met een vijfde van de arbeidsprestaties Deze regeling treedt pas in werking na akkoord van de federale ministerraad.
      • palliatief verlof: kan vanaf nu tot 2 keer toe verlengd worden met 1 maand
      • pleegzorgverlof: nieuw verlof van 6 dagen per kalenderjaar
      • pleegouderverlof: nieuw verlof van 6 weken voor wie een langdurige pleegzorg opneemt, vanaf 1 januari 2019 wordt het stelselmatig opgetrokken
      • jaarlijks verlof: geen evenredige vermindering bij opname van pleegzorg- of pleegouderverlof
      • opvangverlof: uitbreiding van de leeftijd van het kind naar 18 jaar en vanaf 1 januari 2019 wordt het opvangverlof ook stelselmatig opgetrokken.
      • omstandigheidsverlof: uitbreiding wanneer het kind van de arrondissementscommissaris of gouverneur, of een bloed- of aanverwant tot de 2de graad wettelijk gaat samenwonen
      • geboorteverlof (10 dagen naar aanleiding van de geboorte van een kind) :uitbreiding van recht: ook voor wie een kind krijgt buiten de samenlevingsband
    • enkel voor arrondissementscommissarissen
      • vaderschapsverlof: uitbreiding van het verlof tot meemoeders bij het overlijden of hospitalisatie van de biologische moeder van het kind
      • jaarlijks verlof: evenredige vermindering met het aantal onbezoldigde verlofdagen tijdens het lopende jaar en als dat niet meer mogelijk is tijdens het daarop volgende jaar
      • ambtshalve verlof voor opdracht: uitbreiding van het verlof voor de uitoefening van een opdracht binnen of buiten de diensten van de Vlaamse overheid op grond van een beslissing van de Vlaamse Regering
      • politiek verlof: aanpassing aan het decreet lokaal bestuur vanaf 1 januari 2019 waardoor de rol van sommige politieke mandaten binnen de gemeente en OCMW verandert
    regeling van overuren
    • Geen recht meer op toelagen of inhaalrust voor prestaties buiten de normale arbeidstijdregeling naar analogie met de regeling in het Vlaams personeelsstatuut voor ambtenaren van rang A2 en hoger
    rechtsbijstand voor arrondissementscommissarissen

    Het statuut van de arrondissementscommissarissen bepaalt dat de arrondissementscommissarissen die door derden gerechtelijk vervolgd worden, daarvoor rechtsbijstand krijgen onder de voorwaarden, vermeld in een omzendbrief van de minister van Binnenlandse Aangelegenheden. Aan deze bepaling werd geen uitvoering gegeven.

    Dit juridisch hiaat is weggewerkt doordat de formulering uit het statuut van de provinciegouverneurs (art. 61/1) overgenomen is en verwezen wordt naar de voorwaarden die gelden voor de personeelsleden van de diensten van de Vlaamse overheid (omzendbrief DVO/BZ/P&O/2007/21). 

    waarneming van het ambt
    • De waarnemer geniet hetzelfde geldelijk statuut als de arrondissementscommissaris en gouverneur.
    • voor nieuwe aanstellingen vanaf de datum van inwerkingtreding van het besluit
    beveiligde zending
    • vervanging van de term aangetekende brief, in afwachting van een verdere digitalisering (ofwel via een aangetekende brief, ofwel via een afgifte tegen ontvangstbewijs)

    Kabinetsmedewerkers

    Informatie over de werking en de organisatie van de Vlaamse overheid voor de Vlaamse ministers en hun kabinetsmedewerkers

    Informatie over de taken, het statuut en de deontologie van de kabinetsmedewerkers.

    Agentschapsspecifieke besluiten

    Ter informatie: Procedure voor het vaststellen van een ASB

    Administratieve rechtscolleges

    De huidige Vlaamse administratieve rechtscolleges zijn samengesteld uit een aantal bestuursrechters (raadsleden: voorzitter, bijzitters enz.) met een eigen rechtspositieregeling. Verder hebben zij hetzij eigen personeelsleden met een eigen rechtspositieregeling, hetzij personeelsleden van de diensten van de Vlaamse overheid die hen ter beschikking worden gesteld.

    Milieuhandhavingscollege

    De rechtspositieregeling van de bestuursrechters van het Milieuhandhavingscollege (MHHC) kan u terugvinden op htp://www.bestuurszaken.be/Vlaamse-bestuusrechtscolleges.

    Het Milieuhandhavingscollege benoemt geen eigen personeel, maar wordt ondersteund door de griffiers, referendarissen en het ondersteunend personeel van de Dienst van de bestuursrechtscolleges (DBRC).

    Raad voor Vergunningsbetwistingen

    De rechtspositieregeling van de bestuursrechters van de Raad voor Vergunningsbetwistingen (RvVb) kan u terugvinden op htp://www.bestuurszaken.be/Vlaamse-bestuusrechtscolleges.

    De Raad voor Vergunningsbetwistingen benoemt geen eigen personeel, maar wordt ondersteund door de griffiers, referendarissen en het ondersteunend personeel van de Dienst voor de bestuursrechtscolleges (DBRC).

    Raad voor betwistingen inzake studievoortgangsbeslissingen

    De Raad voor betwistingen inzake studievoortgangsbeslissingen bestaat uit negen door de Vlaamse Regering benoemde raadsleden (een werkend en twee plaatsvervangende voorzitters, twee werkende en vier plaatsvervangende bijzitters). De raadsleden hebben een eigen rechtspositieregeling:

    • Art. 2.17, 2.18 en 2.19 van het decreet van 19 maart 2004 betreffende de rechtspositieregeling van de student, de [medezeggenschap] in het hoger onderwijs, de integratie van bepaalde afdelingen van het hoger onderwijs voor sociale promotie in de hogescholen en de begeleiding van de herstructurering van het hoger onderwijs in Vlaanderen (B.S. 10.06.2004)
    • Art. 2 en 2bis van het besluit van de Vlaamse Regering van 4 juni 2004 inzake sommige werkingsregelingen betreffende de raad voor [betwistingen inzake studievoortgangsbeslissingen] bevoegd voor het hoger onderwijs (B.S. 21.09.2004)

    De Raad benoemt geen eigen personeel, maar krijgt een secretaris en secretariaat ter beschikking (personeelsleden van het Departement Onderwijs en Vorming).

    Raden voor Verkiezingsbetwistingen

    De rechtspositieregeling van de bestuursrechters van de Raad voor Verkiezingsbetwistingen (RvV) kan u terugvinden op htp://www.bestuurszaken.be/Vlaamse-bestuusrechtscolleges.

    De Raad voor Verkiezingsbetwistingen benoemt geen eigen personeel, maar wordt ondersteund door de griffiers, referendarissen en het ondersteunend personeel van de Dienst van de bestuursrechtscolleges (DBRC).

    Opgeheven personeelsstatuten