chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    SENSOVO

    Het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM) zocht naar een manier om voertuigen in te schakelen om de kwaliteit van het wegdek op te volgen.

    schematische tekening van "sensoren op voertuigen"

    Het was de bedoeling een goedkoop alternatief uit te werken voor de huidige manuele controles op het lagere wegdek en de zeer gedetailleerde, maar dure tweejaarlijkse controles op het hoger wegdek. Er werd ook nagegaan hoe informatie over ernstige incidenten kan worden gecommuniceerd aan autobestuurders.

    CAN-bus

    Uit het onderzoek kwam een systeem naar voor waarbij wegdekinformatie wordt vergaard via de CAN-bus of een camera op het voertuig. De gegevens worden verwerkt tot informatie die bruikbaar is voor de automobilist en informatie die bruikbaar is voor de wegdekbeheerder. Het Grootschalig Referentiebestand Vlaanderen (GRB) bleek een waardevol referentiebestand te vormen voor de vergaarde informatie. 

    Op basis van de positieve resultaten besluit het VIM dat een verdere verfijning van het product zinvol en haalbaar is. Dit kan enerzijds door private partijen of anderzijds door de overheid die de data ter beschikking stelt aan de verschillende geïnteresseerde actoren.

    Partners

    Het onderzoek gebeurde door het VIM met Sensovo en een aantal projectpartners: het AGIV, Aswebo, Athlon, Caeleste, Coyote, Datavision, Haven Gent, Industrieel Visielab UA, LMS, Melexis, Mobistar, OCW, TaSS, Universiteit Antwerpen CoSys Lab, VAB, VITO en Voxdale. 

    Meer info rond SENSOVO en het volledige persbericht.