chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Certificatendienst Vlaamse overheid

    Vraag veilig en efficiënt digitale certificaten aan met de Certificatendienst van de Vlaamse overheid. Deze dienst garandeert een kwalitatieve registratie, een lage instapdrempel en een minimale kost.

    Alle entiteiten van de Vlaamse overheid en lokale besturen kunnen digitale certificaten aanvragen en beheren met het beveiligde webportaal van de Certificatendienst van de Vlaamse overheid. De ‘Vlaamse Certificaten Autoriteit’ identificeert de aanvragers en geeft de certificaten uit. Digitale certificaten (X.509) zijn belangrijk bij het beveiligen van gegevensuitwisseling. Bijvoorbeeld bij het opzetten van een versleuteld communicatiekanaal. Of bij het digitaal handtekenen van berichten.

    Eenvoudig aanvraagproces

    1. Je entiteit geeft de gewenste certificaatnaam en het vereiste -type door.
    2. De Vlaamse Certificaten Autoriteit verifieert beide en keurt ze goed.
    3. Je entiteit duidt in het Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid de certificaatbeheerder aan voor dit certificaat.
    4. De certificaatbeheerder haalt het certificaat af via het webportaal dat de naam ‘VO-DCB’ draagt. VO-DCB staat hierbij voor ‘Vlaamse overheid Digitaal CertificatenBeheer’.

    Met deze eenvoudige stappen heeft je entiteit in enkele minuten tijd een certificaat voor het beveiligen van je systemen.

    Kwalitatieve registratie  

    De Certificatendienst is gekoppeld met het Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid. In dit Gebruikersbeheer bepaalt de lokale beheerder van een entiteit wie voor zijn organisatie certificaten mag aanvragen.
    De Certificatendienst van de Vlaamse overheid is beveiligd met het Toegangsbeheer van de Vlaamse overheid. Dit Toegangsbeheer verifieert grondig de identiteit van de medewerker die zich aanmeldt.

    Certificaten met verschillende looptijd 

    Je entiteit of organisatie kan diverse types van certificaten met verschillende looptijd – 14, 26, 38 of 62 maanden – aanvragen.

    Types certificaten

    • Server SSL certificaat
    • Client SSL certificaat
    • Signing certificaat
    • Client SSL + signing certificaat
    • Machine authenticatie certificaat

    Lage operationele kost  

    Het aanvraagproces verloopt in grote mate geautomatiseerd. Bovendien kan je kiezen voor een lange looptijd van het certificaat. Daardoor verlaagt de operationele kost van het gebruik van digitale certificaten.
    De digitale certificaten worden gratis aangeboden. Dit in tegenstelling tot commerciële aanbiedingen waarbij je betaalt per certificaat.

    Automatische waarschuwing bij vervallen certificaat 

    Certificaten hebben een vooraf bepaalde geldigheidsduur. Als beheerder ontvang je automatisch een waarschuwing wanneer een certificaat dreigt te vervallen. Zo kan je tijdig je certificaten vernieuwen en ondervinden de beveiligde datastromen of -toepassingen geen hinder.