chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Challenge: No scanning kassa’s - Het Facilitair Bedrijf (HFB)

    Entiteit  Het Facilitair Bedrijf
    Uiterste datum van indiening voorstel Momenteel geen dwingende deadline
    Contact

    Stephane Coppens, coördinator Sandbox Vlaanderen
    sandbox@vlaanderen.be
    +32 485 30 90 11

    Context

    Het Facilitair Bedrijf is het agentschap van de Vlaamse overheid dat de grote kantoorgebouwen beheert waarin de administratie van de Vlaamse overheid zetelt. Dit beheer omvat onder meer werkplekdiensten, ICT, catering, schoonmaak, vastgoedbeheer, technisch beheer, …. Het Facilitair Bedrijf legt een sterke nadruk op een kwaliteitsvolle, effectieve, marktconforme en zuinige dienstverlening.

    Het Facilitair Bedrijf beheert de grote kantoorgebouwen van de Vlaamse overheid. In deze gebouwen biedt de entiteit catering aan, aan de medewerkers die hier werken evenals en hun bezoekers. De catering wordt aangeboden in broodjes- en koffiebars en restaurants (hierna verkooppunten genoemd). Het Facilitair Bedrijf wil in de afrekening van de aankopen een vooruitstrevende positie innemen. Hierbij is het oog gevallen op het no-scan-concept zoals toegepast in de Amazon Go winkels van Amazon.

    In de restaurants serveren cateringmedewerkers onder meer verse maaltijden (warm en koud) op borden, van achter bedieningstogen. Er is een buffet voor groenten en bijgerechten. In koeltogen worden voorverpakte broodjes, wraps en desserten, frisdranken en fruit aangeboden.

    In de broodjesbars worden onder meer versbereide broodjes, koffie en warme dranken, frisdranken, voorverpakte wraps, verpakte koeken en desserten (al dan niet verpakt) verkocht.

    In de koffiebars worden onder meer warme dranken, frisdranken, snoepgoed en desserten verkocht.

    Omschrijving

    Introductie

    Het Facilitair bedrijf wil het mogelijk maken voor klanten om aankopen in hun verkooppunten af te rekenen zonder fysieke interactie tussen het moment van het nemen van producten en het verlaten van de verkooppunten.

    Doel

    Het doel van dit concept is om het aankopen in verkooppunten zo vlot en eenvoudig mogelijk maken. Onze cateringmedewerkers hoeven zo ook niet meer manueel tussen te komen bij betalingen. Zo kan de tijd die nodig is om iets aan te kopen sterk gereduceerd worden.

    Een bijkomend doel is om met een vooruitstrevende oplossing het innovatieve karakter van Het Facilitair Bedrijf te bevestigen.

    Scope

    In tien grote gebouwen die door Het Facilitair Bedrijf (HFB) uitgebaat worden, is een verkooppunt voor medewerkers en uitgenodigde bezoekers. Voor de uitwerking van de oplossing kan één van de volgende gebouwen gekozen worden:

    • Vlaams Administratief Centrum Brugge, Koning Albert I-laan 1/2 (aan het station Brugge)
    • Vlaams Administratief Centrum Gent, Koningin Fabiolalaan (aan het station Gent-Sint-Pieters)
    • Vlaams Administratief Centrum Antwerpen, Lange Kievitstraat 111-113 (aan het station Antwerpen-Centraal)
    • Vlaams Administratief Centrum Leuven, Diestsepoort 6 (aan het station Leuven)
    • Vlaams Administratief Centrum Hasselt, Koningin Astridlaan 50 (aan het station Hasselt)
    • Herman Teirlinckgebouw, Havenlaan 88, 1000 Brussel

    Andere vereisten:

    De oplossing is geen van volgende zaken: self-scanningconcept, verkoopautomaat, winkelmanden of -karren.

    De oplossing is conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). 

     

    Jouw voorstel indienen

    Heb jij een oplossing voor deze challenge? Laat het ons snel weten!

    Download hier het sjabloon om jouw voorstel in te dienen. Stuur het ingevulde document naar sandbox@vlaanderen.be. We nemen contact met je op om verder af te spreken. 

    Wat levert het mij op?

    Voor deze challenge is een vergoeding voorzien voor de start-up die weerhouden wordt om hierrond een Sandbox-experiment op te zetten. Daarnaast zijn er nog tal van andere voordelen:   

    • De Vlaamse overheid engageert zich om jouw product in de praktijk te testen. Elke partij engageert zich om van het experiment een succes te maken, voor iedereen. Succes kan bestaan uit nieuwe kennis, inzichten en ervaring - ook al blijkt de ingezette technologie (nog) niet echt een goede oplossing voor het probleem. 
    • Je kan de Vlaamse overheid als referentie gebruiken, ook al is jouw oplossing niet in productie genomen.  
    • Jouw start-up krijgt visibiliteit binnen en buiten de Vlaamse overheid. Twee maal per jaar organiseert Sandbox Vlaanderen een event waarop iedereen van de Vlaamse overheid welkom is. Alle experimenten van de voorbije zes maanden worden voorgesteld door een vertegenwoordiger van de dienst en de onderneming, samen op het podium. Zo bereik je als onderneming heel wat andere overheidsdiensten die mogelijk werken aan een lastenboek… . 
    • Als onderneming die een experiment met Sandbox Vlaanderen heeft uitgevoerd, word je voortaan op alle events uitgenodigd.  
    • Tot twee jaar na je experiment kan je gebruik maken van de accommodatie van Sandbox Vlaanderen in het Herman Teirlinckgebouw in Brussel. Je kan hier potentiële klanten binnen de overheid ontvangen, je product demonstreren … . 
    • Sandbox Vlaanderen is geen incubator, en levert geen coaching of begeleiding. Maar we verwijzen je graag door naar de persoon of de organisatie binnen ons netwerk die jou verder kan helpen. Ook dat maakt deel uit van onze matchmaking. 
    • Jij inspireert de overheid in haar zoektocht naar innovatieve oplossingen. En wie weet is het een opstap naar meer…