chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Huisstijl en merkarchitectuur van de Vlaamse overheid

    Terwijl vroeger alle diensten van de Vlaamse overheid een eigen logo en huisstijl hanteerden in hun communicatie met en voor binnenlandse en buitenlandse doelgroepen, wordt sinds 2014 één coherente stijl gebruikt waarbij oude logo’s en huisstijlelementen werden vervangen. Alle basisprincipes en elementen zijn van toepassing op zowel digitale als niet-digitale communicatie. 

    Op deze pagina vind je enkel achtergrondinfo over de huisstijl. Alle richtlijnen en praktische tools over de toepassing van de huisstijl op niet-digitale dragers kan je terugvinden op de huisstijlsite van de Vlaamse overheid. Voor de digitale huisstijl kan je op de webpagina van de digitale huisstijl terecht. 

    De huisstijl bestaat uit

    • een merkarchitectuur: een opdeling van alle communicatie van de entiteiten van de Vlaamse overheid in vier niveaus
      1. niveau 1: corporate communicatie
      2. niveau 2: thematische communicatie
      3. niveau 3: permanent contact met het grote publiek via vaste contactpunten
      4. niveau 4: subsidiëring en sponsoring, partnership sublabels
    • een nieuw overkoepelend logo dat de oude gestileerde leeuw van de Vlaamse overheid vervangt
    • de baselines ‘Vlaanderen, verbeelding werkt’ voor binnenland communicatie en ‘Flanders, State of the Art’ voor de internationale communicatie
    • nieuwe typografische entiteitslogo’s
    • een nieuwe, speciaal voor de Vlaamse overheid ontworpen typografie
    • hoofdkleuren, basiskleuren en steunkleuren
    • de introductie van thema’s
    • richtlijnen voor foto’s en copy
    • kaartjes en iconen
    • verschillende geometrische basisvormen en patronen die volgens specifieke richtlijnen creatief en flexibel toepasbaar zijn.

    De invoering van de huisstijl gebeurt binnen de reguliere en voorziene communicatiemiddelen. Bestaand materiaal wordt geleidelijk aan vervangen. Al het oude materiaal wordt op basis van zijn normale vervangingscyclus aangepast, zodat geen extra kosten worden gecreëerd. De entiteiten gebruiken eerst de huidige voorraden van visitekaartjes, briefpapier … en vernieuwen de vormgeving pas bij een nieuwe bestelling.

    De richtlijnen op deze pagina komen uit Omzendbrief VR 2014/30 en Omzendbrief VR 2014/36

    Deze pagina is een onderdeel van de subsite https://overheid.vlaanderen.be/communicatie > merkbeleid.