chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Communiceren met armen

    In Vijf Stappen Communiceren Met Mensen In Armoede

    Het draaiboek "In Vijf Stappen Communiceren Met Mensen In Armoede" kwam tot stand in samenwerking met de Koning Boudewijnstichting (KBS), de vakgroep Memori van de Thomas More hogeschool in Mechelen en het Vlaams Netwerk tegen Armoede. Het werd gepubliceerd op 2012-02-16.

    De Vlaamse overheid wil sterker staan in haar strijd tegen armoede.

    Hoe? Door social marketingprincipes toe te passen in haar overheidscommunicatie, en gedragsinzichten in haar beleid. Door af te stappen van het voorlichtingsdenken waarbij de overheid zich met grote campagnes richt tot alle burgers en in de plaats daarvan te gaan voor maatwerk, voor oplossingsgerichte communicatie op maat van diverse groepen burgers en ... dus ook op maat van mensen in armoede.  

    Zo'n social marketingaanpak in de praktijk brengen, betekent voor jou als communicatieambtenaar dat je drie dingen doet:

    1. vroeg in de beleidscyclus detecteren dat er nood is aan aangepaste communicatie voor mensen in armoede en in die fase mee de voorwaarden scheppen voor begrijpelijk beleid 
    2. social marketingprincipes toepassen wanneer je een communicatieactie uitwerkt, zoals doelgroepsegmentatie en analyse van het gewenste gedrag en de concurrerende gedragingen
    3. mensen in armoede betrekken tijdens verschillende stappen van het communicatieplanningsproces.

    Dit draaiboek helpt je hierbij. Het leidt je stap voor stap doorheen het traject van beleidsvoornemen tot communicatieactie. Het bevat praktische informatie over het communicatieplanningsproces en achtergrondinformatie over mensen in armoede.

    Als illustratiemateriaal gebruiken we daarbij werkdocumenten van de pilootprojecten bij de Vlaamse overheid. We hebben de voorgestelde sociale marketingaanpak van overheidscommunicatie immers getest ... en goed bevonden. 

    Nu is het aan jou om met dit draaiboek aan de slag te gaan. 

    Veel succes ermee!

    Contact

    Voor meer informatie, bekijk onze webpagina's over Gedragsinzichten

    of contacteer het team Communicatie van het Departement Kanselarij en Buitenlandse Zaken

    Vlaamse overheid
    Havenlaan 88 (bus 100)
    1000 Brussel
    België