chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Andere hulpmiddelen

    Vlaanderen

    Diversiteitspraktijk.be

    De website Diversiteitspraktijk.be is een initiatief van Atlas, Integratie en Inburgering Antwerpen. In de rubriek Toegankelijk communiceren vind je tips om helder te schrijven en te spreken voor anderstaligen en laaggeletterden.

    Klare Taal Rendeert

    De website Klare Taal Rendeert is een initiatief van het Agentschap Integratie en Inburgering, Atlas, IN-Gent en het Huis van het Nederlands Brussel. Je vindt er onder andere tips en hulpmiddelen om te communiceren met laagtaalvaardige doelgroepen.

    Vlaamse Gemeenschapscommissie

    Op de website van de Vlaamse Gemeenschapscommissie vind je instrumenten die je helpen om communicatie te screenen op toegankelijkheid voor nieuwkomers, personen in armoede en anderstaligen. De instrumenten zijn zowel bruikbaar voor de screening van drukwerk (folders, brochures …) als van digitale communicatie (websites, nieuwsbrieven, sociale media …).

    Wablieft

    Wablieft helpt organisaties om hun communicatie te vereenvoudigen. In de rubriek Downloads vind je onder meer schrijftips en een lijst met alternatieven voor verouderde en formele woorden.

    Nederland

    Direct Duidelijk

    Op de website van Direct Duidelijk, de Nederlandse tegenhanger van Heerlijk Helder, vind je onder meer tips voor duidelijk beeldmateriaal en goede voorbeelden van Nederlandse overheidsorganisaties.

    Gebruiker Centraal

    Gebruiker Centraal is een community voor professionals die werken aan de online dienstverlening van de overheid. In de rubriek ‘Instrumenten’ vind je onder meer tips om de digitale dienstverlening zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken.

    Kennisbank beeldtaal

    Rotterdam maakt sinds enkele jaren gebruik van beeldbrieven: brieven waarin foto’s gebruikt worden om de boodschap te ondersteunen. In de Kennisbank beeldtaal vind je onder meer voorbeelden van beeldbrieven, richtlijnen om zelf beeldbrieven op te stellen, en tips om beeldbrieven te testen bij de doelgroep.

    Kennisbank Begrijpelijke Taal

    De Kennisbank Begrijpelijke Taal brengt het begrijpelijkheidsonderzoek in kaart voor wetenschappers, communicatie- en taaladviseurs, studenten, beleidsmakers en andere belangstellenden. De kennisbank bevat honderden onderzoeken naar de begrijpelijkheid van teksten. Dit zijn uitsluitend publicaties over empirisch onderzoek naar het verband tussen begrip (of verwerking) en kenmerken van teksten. Het grootste deel van de publicaties is Engelstalig, aangezien het meeste relevante onderzoek in die taal gepubliceerd is.

    Pharos

    Het landelijk expertisecentrum Pharos draagt bij aan het terugdringen van grote gezondheidsverschillen in Nederland door nationale en internationale kennis te verzamelen, te verrijken en te delen.

    Op de website van Pharos vind je onder meer de volgende hulpmiddelen:

    Stichting Lezen & Schrijven

    Stichting Lezen & Schrijven zet zich samen met partners in om laaggeletterdheid te voorkomen en verminderen. Op de website vind je onder meer screeningsinstrumenten om laaggeletterden te 'vinden' en e-learnings om professionals die met laaggeletterden te maken hebben, te informeren en te trainen.

    Stichting Makkelijk Lezen

    Stichting Makkelijk Lezen keurt teksten op leesbaarheid en adviseert opdrachtgevers over makkelijk schrijven. Het kan gaan om boeken, folders, webteksten of ondertitels in filmpjes. Een positieve beoordeling betekent dat de tekst begrijpelijk is voor iedereen. Op de website vind je onder meer tips voor schrijvers.