chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Handleiding standaardbrieven en -mails

    Hieronder vind je een handleiding voor de verbetering van standaardbrieven en -mails. De 30 criteria uit de checklist worden toegelicht en geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk.

    Algemene criteria voor heldere en doeltreffende brieven en mails

    De onderstaande criteria gelden voor alle soorten brieven en mails. Als je rekening houdt met deze criteria, vergroot je de kans dat lezers aandacht hebben voor je boodschap en dat ze de brief of mail meteen begrijpen.

    Criteria voor brieven en mails met een verzoek

    Als je de lezers van je brief of mail vraagt om iets te doen (of te laten), moet je rekening houden met 10 extra criteria, die gebaseerd zijn op beïnvloedingstechnieken uit de gedragswetenschappen. Door in te spelen op de onderstaande gedragsfactoren, vergroot je de kans dat lezers het gewenste gedrag vertonen.

    Meer informatie over gedragsinzichten vind je in de handleiding Gedragstechnieken voor brieven en e-mails van het Behavioural Insights Netwerk Nederland (BIN NL).