Gedaan met laden. U bevindt zich op: Tips voor heerlijk heldere mails Heerlijk Helder

Tips voor heerlijk heldere mails

Kun je je een werkdag zonder mail voorstellen? Waarschijnlijk niet. In iedere organisatie worden dagelijks honderden mails verstuurd. Welke functie je ook uitoefent, de kans is groot dat je dagelijks mailt. Om efficiënt te communiceren via mail, is het belangrijk dat je heerlijk helder bent. Op deze pagina vind je tips over vijf belangrijke aspecten van communicatie per mail.

Doel en doelgroep

Een mail is een handig communicatiemiddel waarmee je snel mensen kunt bereiken. Het is vaak het eerste medium waar je aan denkt, maar het is zeker niet altijd het meest geschikte. Voor je aan een mail begint, kun je daarom het best even de tijd nemen om stil te staan bij de boodschap die je wilt overbrengen en de personen die je wilt bereiken.

Structuur

We krijgen met z’n allen dagelijks een massa mails te verwerken. Om al die mails de baas te blijven, moeten ontvangers van mails snel een inschatting kunnen maken bij elke mail: waarover gaat dit, wat moet ik doen, en moet ik dit met voorrang behandelen of niet? Goed gestructureerde mails nemen de lezers bij de hand en helpen hen daarbij.

Formulering

Een duidelijke structuur zet de lezer al een heel eind op weg, maar ook de manier waarop je je boodschap formuleert, bepaalt hoe helder je overkomt. Niemand zit te wachten op ellenlange epistels vol hoogdravende bewoordingen en jargon.

Toetsing

Is je mail klaar? Check dan nog even of hij wel heerlijk helder is. Een korte checklist helpt je daarbij.

Antwoorden op mails

Heerlijk helder zijn gaat niet alleen over hoe je mails schrijft, maar ook over hoe je omgaat met de mails die je krijgt.

Voorbeelden