Gedaan met laden. U bevindt zich op: Cobranding

Cobranding

Bij sommige samenwerkingen met externe partners kun je voor cobranding kiezen. Dit zijn de richtlijnen.

Niet zeker of je voor cobranding moet kiezen? Beantwoord enkele vragen en kom te weten welke optie van niveau 4 je moet kiezen.

Niet zeker of je op niveau 4 mag communiceren? Deze vragen helpen je op weg.

Basisprincipe

Als de entiteit van de Vlaamse overheid en de externe partner(s) gelijkwaardig zijn en evenveel zeggenschap hebben op organisatorisch en financieel vlak, dan spreken we van een cobranding relatie. In dat geval bepaal je in onderling overleg met de partner(s) in welke mate je huisstijlelementen overneemt of niet. Vaak zullen beide merken evenveel zichtbaarheid willen.

In dat geval gebruik je het themalogo of sponsorlogo even groot als de partnerlogo’s onderaan de drager. De logo’s zijn minstens 1,5 cm hoog.

Ben je samen met verschillende entiteiten van de Vlaamse overheid initiatiefnemer, organisator of belangrijkste financiële drager of is een van de partners ook een entiteit van de Vlaamse overheid? Dan neem je in geval van cobranding alle themalogo’s en/of sponsorlogo’s van de betrokken entiteiten op.

Het projectteam Merkbeleid maakt alle sponsorlogo’s.

In print

Je plaatst het themalogo of sponsorlogo onderaan
naast de partnerlogo’s. Alle volle logo’s zijn even groot.

In websites en nieuwsbrieven

Je mag in onderling overleg met de andere partners het basisgrid voor websites van de Vlaamse overheid gebruiken, maar dat moet niet. Alle logo’s van alle partners staan even groot op een overzichtspagina of in een secundaire footer.

Online advertenties en socialmediaposts

Op socialmedia-advertenties of socialmediaposts is er vaak onvoldoende plaats om logo’s te plaatsen. Wil je toch zichtbaarheid creëren voor je entiteit of partners, dan kun je:

  • die vermelden en taggen in de tekst of afbeelding
  • verwijzen naar een site waar er meer ruimte is om de logo’s te plaatsen
  • een carrousel maken en op de eindpancarte de logo’s plaatsen.

Als het gaat om een project dat wordt gefinancierd door de EU, ben je verplicht om op elke post het logo van de EU te vermelden.

Video

In online en offline video is het niet de bedoeling om het sponsorlogo of themalogo en de logo’s van partner(s) bij de start of tijdens de duur van het filmpje te tonen. Alleen op de eindpancarte gebruik je het themalogo of sponsorlogo en het logo van de partner(s) allemaal even groot.

Audio

Een radiospot die langer dan 10 seconden duurt, eindigt met een vaste boodschap ‘dit is een samenwerking tussen’. Het audiologo gebruik je alleen als alle partners het daarover eens zijn.

Event

Op roll-upbanners plaats je het themalogo of sponsorlogo en de partnerlogo(‘s) allemaal even groot onderaan. Let er echter op dat de logo’s niet te laag staan als de roll-upbanners worden gebruikt als achtergrond voor foto’s of beursstanden. Dan moet je er namelijk rekening mee houden dat mensen, materiaal of tafels voor de logo’s staan en ze dus niet zichtbaar zijn.