Gedaan met laden. U bevindt zich op: Digitale banners en sociale media Huisstijlrichtlijnen

Digitale banners en sociale media

Digitale reclame banners

We creëren herkenbaarheid in alle communicatie, door ook bij online advertenties het basisgrid van de huisstijl toe te passen. Alleen als de plaats te beperkt is, kun je daarvan afwijken. Als de breedte van de drager kleiner is dan 2x de breedte van het themalogo of corporate logo en de tekst in het logo niet meer leesbaar is, gebruik je het trapezium. Toevoeging van het entiteitslogo is niet verplicht.

Het basisgrid voor online advertenties:

  1. het themalogo of corporate logo rechts bovenaan of trapeziumlogo links bovenaan.
  2. een titel of campagneboodschap (plaatsing vrij te kiezen).
  3. een beeld (foto of illustratie).
  4. het schuine vlak in geel, een hoofdkleur, in een kleurgradatie van het logo of in wit.
    (Als alternatief mogen ook de rechthoek of de lijnen gebruikt worden).
  1. het is niet verplicht om een entiteitslogo toe te voegen, maar het wordt afgeraden wegens het gebrek aan ruimte.
  • Het trapezium kan in hoogte verschillen maar heeft altijd een hoek van 12 °.
  • De afstand vanaf de rand tot het themalogo is gelijk aan ½ van de hoogte van het themalogo of corporate logo.

Sociale media profielen

Op een socialemediapagina op Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn, enz. zijn er drie plaatsen waar je de huisstijlelementen en branding kunt toevoegen. Hoe je die vormgeeft, bepaalt de manier waarop je in een feed zichtbaar bent.

  1. Trapezium met kleuraccent als profielfoto of avatar
  2. Titel of naam van de profielpagina
  3. Omslagfoto van de profielpagina

Als profielfoto gebruik je altijd de leeuwenkop in de hoofdkleur van je entiteit in een wit trapezium of de leeuwenkop in een geel trapezium. In een feed verschijnt namelijk altijd de profielfoto (de leeuwenkop) in combinatie met je profielnaam (de naam van je entiteit). Gebruik daarom nooit de naam van de entiteit in je profielfoto. Dat is dubbel-op en niet goed leesbaar.

Je bent vrij om zelf je achtergrondfoto te bepalen.

Post, reel of story

Elke post, reel of story die wordt weergegeven in de feed bevat dankzij je profiel het trapezium en de naam. Het is dus niet nodig om logo’s toe te voegen aan elke post. Let er echter wel op om altijd de huisstijlelementen zoals het lettertype, de iconen of de grafische patronen toe te passen bij de vormgeving van een post. In een feed komt alles mooi samen: het trapezium, de naam en de boodschap.

Carrousels, reeksen en filmpjes

Plaats je meerdere afbeeldingen in één keer of post je een filmpje, werk dan met een eindpancarte. Hierop plaats je volgens het standaardgrid het themalogo rechts bovenaan, het entiteitslogo links onderaan en de url recht onderaan.

Meer info over de social media policy van de Vlaamse overheid