chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Niveau 1

    Welke communicatie valt er onder niveau 1?

    • Corporate communicatie van de Vlaamse overheid,
    • Communicatie van de Vlaamse Regering.
    • Werven en openbare werken van de hele Vlaamse overheid
    • Alle internationale communicatie van alle entiteiten van de Vlaamse overheid
    • Interne communicatie die voor de hele Vlaamse overheid bestemd is
    • Arbeidsmarktcommunicatie wanneer de vacatures van verschillende entiteiten gebundeld worden.
    • de signalisatie in gemeenschappelijke ruimtes van VAC’s, in justitiehuizen, in kabinetten …
    • bepaalde publieke voertuigen (zoals het wagenpark van MOD, trucks, vaartuigen ...)
    • Communicatie waarbij meerdere entiteiten samenwerken en niet in 1 thema kunnen communiceren.

    Kleuren

    Bij deze communicatie worden de overkoepelende corporate logo's gebruikt. De hoofdkleuren zijn geel, lichtgrijs en antraciet. Andere kleuren kunnen in combinatie met de hoofdkleuren gebruikt worden, maar geel is steeds herkenbaar als hoofdkleur.

    C 0 M 0 Y 100 K 0 
    R 255 G 235 B 0 
    HEX FFED00 
    PANTONE Yellow C 
    RAL 1026

    C 0 M 0 Y 0 K 92 
    R 60 G 61 B 60 
    HEX 3c3d3c 
    PANTONE 447  
    RAL 7021

    C 0 M 0 Y 2 K 5 
    R 246 G 245 B 243 
    HEX f6f5eE 
    PANTONE Cool gray 1 
    RAL 7035

    Richtlijnen, grids en sjablonen

    De richtlijnen zijn per communicatiedrager bepaald. Onder elk blokje kan je info vinden over de plaatsing en de grootte van de logo's en andere grafische elementen. 

    Drukwerk

    Andere

    Specifieke situaties

    Huisstijlgids

    Bekijk je liever alle richtlijnen op je gemak op papier, dan kan je gebruik maken van de huisstijlgids niveau 1. 

    Merklogo's

    Maak nooit zelf merklogo's. Neem daarvoor contact op met het projectteam merkbeleid. 

    Het basislogo in niveau 1 is het logo ‘Verbeelding werkt’. Je kan dat logo in communicatie op niveau 1 alleen op een witte of gele achtergrond gebruiken. Dit logo vervangt het vroegere logo ‘met steun van de Vlaamse overheid’. In communicatie over gevoelige thema’s, gebruik je beter het neutralere logo ‘Vlaamse overheid’.

    Het logo ‘Vlaamse overheid’ is het organisatielogo, dat vooral voor overkoepelende interne en externe corporate communicatie wordt gebruikt. Het kan ook gebruikt worden als verschillende entiteiten samen de afzender zijn. 

    Het logo ‘Vlaamse Regering’ gebruiken we voornamelijk voor officiële beleidscommunicatie en op briefpapier, naamkaartjes, enveloppen van de leden van de Vlaamse Regering. 

    Gebruik nooit de negatieve versies van deze logo's. Op een donkere achtergrond kan je de volle versies gebruiken. 

    Entiteitslogo

    Maak nooit zelf entiteitslogo's. Neem daarvoor contact op met het projectteam merkbeleid

    Bij het aanmaken van een typografisch entiteitslogo worden er vier keuzes gemaakt:

    • sans of serif
    • kapitalen of geen kapitalen
    • afkorting of voluit
    • met of zonder baseline.

    Uw entiteitslogo kan twee vormen aannemen. De vorm wordt eenmalig bepaald:

    • horizontaal: de tekst wordt zo veel mogelijk naast elkaar geplaatst. Deze vorm wordt vooral gebruikt voor affiches, advertenties en websitebanners (1 of 2 regels).
    • verticaal: de tekst wordt zoveel mogelijk onder elkaar geplaatst. Deze vorm wordt vooral gebruikt voor brieven, enveloppes, naamkaartjes (1, 2, 3 of 4 regels).

    Wees consistent: als je voor uw horizontale logo een versie op één regel kiest, moet de horizontale variant er altijd zo uitzien. 

    • De ampersand is verplicht in het entiteitslogo.
    • Het entiteitslogo mag negatief geplaatst worden.

    Subentiteiten en afdelingen van een entiteit van de Vlaamse overheid kunnen als hoofdmerk of als steunmerk zichtbaar worden gemaakt. Dat beslist de subentiteit altijd eerst in samenspraak met de entiteit waartoe ze behoort.

    Er zijn twee situaties:

    • De subentiteit is het hoofdmerk: er wordt een apart typografisch logo gecreëerd voor de subentiteit of afdeling. Je neemt daarvoor contact op met het team Merkbeleid. 
    • De subentiteit is geen hoofdmerk. Er is geen apart typografisch logo. Het hoofdmerk blijft de overkoepelende entiteit. 

    Logo met baseline gescheiden door een streep 

    Je kan ook kiezen voor een baseline gekoppeld aan je naam, gescheiden door een streep. 

    Combilogo 

    Het combilogo is een combinatie van het horizontale entiteitslogo en het merklogo. Het combilogo
    is een uitzondering die vooral gebruikt wordt als sponsorlogo en op kleine advertenties.

    Het entiteitslogo wordt links of rechts uitgelijnd. De vaste ruimte tussen beide logo’s is 4 mm als het merklogo 12,5 mm hoog en het corps van het entiteitslogo 10,6 pt/interlinie 9,6 groot is. Beide logo’s zijn één geheel en worden dus ook samen vergroot of verkleind naargelang het medium. De afstand tussen beide logo’s zal dus groter worden als je het combilogo vergroot.