chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Niveau 2

    Welke communicatie valt er onder niveau 2?

    • thematische communicatie in Vlaanderen voor het brede publiek
    • entiteitsgebonden interne communicatie (interne communicatie binnen de hele Vlaamse overheid valt onder niveau 1)
    • (weg)signalisatie van entiteiten op niveau 2
    • entiteitscommunicatie: het bekendmaken van uw dienstverlening
    • signalisatie van entiteitspecifieke gebouwen, bewegwijzering, kleding en belettering van wagens
    • financiële communicatie, zoals jaarverslagen, rapporten, onderzoeken, studies.

    Kleuren 


    Een entiteit kiest eenmalig een kleurenpalet uit vooraf bepaalde kleurpaletten, zodat de contrastwerking en de harmonie zo consequent mogelijk is. De keuze bestaat altijd uit één hoofdkleur en drie steunkleuren, niet meer. Eigen entiteitskleuren kunnen indien gewenst ook behouden blijven. 

    Voor enveloppen en briefpapier bepaal je een pantonekleur voor je hoofdkleur, de kleur die je het vaakst gebruikt. Het projectteam Merkbeleid ondersteunt je bij het bepalen van die pantonekleur en geeft ze door aan de drukkerij.

    In een overzicht van niveaus en kleuren per entiteit kan je zien welke kleurcodes de verschillende entiteiten gebruiken.


    Richtlijnen, grids en sjablonen

    De richtlijnen zijn per communicatiedrager bepaald. Onder elk blokje kan je info vinden over de plaatsing en de grootte van de logo's en andere grafische elementen. 

    Drukwerk

    Andere

    Specifieke situaties

    Huisstijlgids

    Bekijk je liever alle richtlijnen op je gemak op papier, dan kan je gebruik maken van de huisstijlgids niveau 2. 

    Merklogo's

    Elke entiteit kiest eenmalig één, twee of drie thema’s. Maak de themalogo's niet zelf, maar contacteer het projectteam Merkbeleid.

    In een overzicht van niveaus en kleuren per entiteit kan je zien welke thema's de verschillende entiteiten gebruiken.

    Het basislogo in niveau 2 is het volle themalogo. Dat is de sterkste en meest visibele uitwerking die het best je communicatie in de verf zet. Het basislogo is verplicht voor je communicatie met het brede publiek. 

    De andere variant is de naakte versie. Het naakte logo wordt voornamelijk gebruikt voor briefpapier, enveloppen en visitekaartjes.

    Het naakte logo mag nooit negatief gebruikt worden. Op een donkere achtergrond gebruik je de volle versie van het logo.

    Entiteitslogo

    Maak nooit zelf entiteitslogo's. Neem daarvoor contact op met het projectteam merkbeleid

    Bij het aanmaken van een typografisch entiteitslogo worden er vier keuzes gemaakt:

    • sans of serif
    • kapitalen of geen kapitalen
    • afkorting of voluit
    • met of zonder baseline.

    De entiteitslogo’s kunnen twee vormen aannemen. De vorm wordt eenmalig bepaald:

    • horizontaal: de tekst wordt zo veel mogelijk naast elkaar geplaatst. Deze vorm wordt vooral gebruikt voor affiches, advertenties en websitebanners (1 of 2 regels).
    • verticaal: de tekst wordt zoveel mogelijk onder elkaar geplaatst. Deze vorm wordt vooral gebruikt voor brieven, enveloppes, naamkaartjes (1, 2, 3 of 4 regels).

    Wees consistent: als je voor je horizontale logo een versie op één regel kiest, moet de horizontale variant er altijd zo uitzien. 

    • De ampersand is verplicht in het entiteitslogo.
    • Het entiteitslogo mag negatief geplaatst worden.

    Subentiteiten en afdelingen van een entiteit van de Vlaamse overheid kunnen als hoofdmerk of als steunmerk zichtbaar worden gemaakt. Dat beslist de subentiteit altijd eerst in samenspraak met de entiteit waartoe ze behoort.

    Er zijn twee situaties:

    • De subentiteit is het hoofdmerk: er wordt een apart typografisch logo gecreëerd voor de subentiteit of afdeling. Je neemt daarvoor contact op met het projectteam Merkbeleid. 
    • De subentiteit is geen hoofdmerk. Er is geen apart typografisch logo. Het hoofdmerk blijft de overkoepelende entiteit. 

    Logo met baseline gescheiden door een streep 

    Je kan ook kiezen voor een baseline gekoppeld aan je naam, gescheiden door een streep. 

    Combilogo 

    Het combilogo is een combinatie van het horizontale entiteitslogo en het merklogo. Het combilogo
    is een uitzondering die vooral gebruikt wordt als sponsorlogo en op kleine advertenties. Het logo kan zowel in jullie themakleur als in 92% zwart gebruikt worden.

    Het entiteitslogo wordt links of rechts uitgelijnd. De vaste ruimte tussen beide logo’s is 4 mm als het merklogo 12,5 mm hoog en het corps van het entiteitslogo 10,6 pt/interlinie 9,6 groot is. Beide logo’s zijn één geheel en worden dus ook samen vergroot of verkleind naargelang het medium. De afstand tussen beide logo’s zal dus groter worden als je het combilogo vergroot.

    Vraag je combilogo aan via het projectteam Merkbeleid