Gedaan met laden. U bevindt zich op: Voordelen van een huisstijl Huisstijl en merkbeleid

Voordelen van een huisstijl

Bij de Vlaamse overheid is er een huisstijl ontwikkeld omdat er heel wat voordelen aan verbonden zijn. Ontdek waarom een huisstijl het verschil maakt.

Een positief effect op de houding van de burger

Onderzoek uit 2021 en 2023 over de huisstijl ‘Vlaanderen’ wijst uit dat die heel herkenbaar is voor de burger. 80% maakt een correcte attributie bij het zien van de huisstijl.

Nog belangrijker: wanneer de Vlaming een boodschap heeft gezien in de huisstijl, dan blijkt die meer vertrouwen te hebben in de overheid en in de Vlaamse Regering en staat die er positiever tegenover.

Het is dus van essentieel belang dat de coherente huisstijl collegiaal wordt toegepast, zodat de communicatie duidelijk, coherent, consistent en bijgevolg herkenbaar is.

Dankzij die herkenbaarheid is er een grotere associatie met en meer appreciatie voor wat de Vlaamse overheid en de Vlaamse Regering doen. We stralen als geheel meer bekwaamheid uit en onze boodschap komt beter over.

De manier waarop je communiceert komt niet in het gedrang

De manier waarop je communiceert met je doelgroep en je mediakeuze komen niet in het gedrang door in te stappen in het merkbeleid. Uit het huisstijlonderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de logo’s en de grafische elementen de aandacht niet wegnemen van de boodschap.

Een bijkomend voordeel is dat de elementen uit het merkbeleid, zoals generieke omschrijvingen over Vlaanderen of landkaartjes, uitgewerkt zijn op basis van uitgebreide voorbereidende (markt)analyse en gevalideerd zijn. Door ze te gebruiken, vermijd je eventuele misverstanden of polemieken.

Doordat we met z'n allen hetzelfde verhaal vertellen, stralen we als geheel ook meer bekwaamheid uit, en komt onze boodschap beter over. Door het merkbeleid overheidsbreed toe te passen, wordt het verhaal meer herkenbaar, haalt de communicatie overal hetzelfde niveau en is het duidelijk dat ze uit hetzelfde huis komt.

Het merkverhaal onderscheidt zich door een sterke nadruk op een coherent inhoudelijk verhaal, in plaats van een meer beperkte focus op logo’s, huisstijl of andere vormelijke aspecten. Bovendien is er de expliciete ambitie om het merkverhaal toepasbaar te maken voor binnenlandse én buitenlandse communicatie en om de actoren op het terrein te betrekken bij de conceptualisering en totstandkoming van het merkbeleid.

Resultaat? Meer efficiëntie en effectiviteit

De huisstijl draagt bij tot een efficiënte en effectieve overheid, omdat ze een einde stelt aan de ongebreidelde ontwikkeling van verschillende logo’s en huisstijlen binnen de Vlaamse overheid, wat op termijn resulteert in een substantiële besparing. De huisstijl maakt het bovendien mogelijk om nieuw opgerichte entiteiten, fuserende entiteiten, overgehevelde bevoegdheden en dergelijke onmiddellijk te laten instappen in een overkoepelende slagkrachtige en baanbrekende overheid.

Je kan het merkverhaal gebruiken in het concept en de visuele en redactionele uitwerking van je communicatie. Het is een omschrijving over Vlaanderen waarbij een set aan goed onderbouwde en voorbereide elementen worden aangereikt die ook eenvoudigweg kunnen worden gekopieerd naar eigen websites of publicaties.

Je wordt bovendien gestimuleerd en begeleid om je (communicatie)beleid op lange termijn te doen rijmen met de doelstellingen van het merkbeleid. Door in te stappen in het overkoepelend merkbeleid, versterk je jouw eigen communicatie. Je draagt immers de krachtlijnen uit die zowel in de internationale communicatie, maar evenzeer binnen Vlaanderen en intern binnen de Vlaamse overheid worden uitgedragen.