chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Communiceren over integriteit

    Organisaties hebben veel te winnen bij een gezonde driehoeksrelatie tussen Integriteit, Communicatie en Reputatie. Op de juiste manier, tijdig en gestructureerd communiceren over integriteit en integriteitsschendingen is van groot belang voor het imago en reputatie van je organisatie. Het uitwerken van een aangepaste communicatiestrategie kan de schade aan je organisatie beperkt houden en het imago herstellen. De handleiding crisiscommunicatie integriteitsschendingen biedt personeelsleden en leidinggevenden een houvast voor het uitstippelen van een goede communicatiestrategie rond dit onderwerp.

    Ook duidelijk communiceren met leveranciers en professionele partners over de deontologische afspraken is in dit verhaal belangrijk. Goede afspraken maken goede vrienden. Het is nuttig om derden op de hoogte brengen van de deontologische regels die bij de Vlaamse overheid gelden. Zo vermijdt u dat derden u in een lastig parket brengen door u bijvoorbeeld geschenken of uitnodigingen aan te bieden. Het kan gaan om:

    • leveranciers
    • consultants die een tijd binnen de Vlaamse overheid werken
    • onderzoekers waarmee de Vlaamse overheid samenwerkt.

    Voor een vlotte en transparante samenwerking met deze partijen, bevat de code een aantal afspraken, die voor de partners of leveranciers van de Vlaamse overheid nuttig kunnen zijn. Om deze afspraken te communiceren met bovenstaande doelgroepen, werd een modelbrief opgesteld.

    Integriteit herkenbaar metrokaartmaken in uw entiteit?

    of postkaart kunt u gebruiken om integriteit te communiceren in uw entiteit. Integriteit is een bijzonder veelzijdig thema en is een zaak van iedereen. Samenwerking rond integriteit om het thema te doen leven in uw entiteit kan zo gestimuleerd worden.

    Wil u Spreekbuis en zijn dienstverlening bekend maken in uw entiteit, dan kunt u gebruik maken van het campagnemateriaal op deze pagina.

    Instrumenten

    Deze handleiding wil inzichten geven in crisiscommunicatie en een structuur aanbevelen voor de communicatie over integriteitsschendingen. Deze handleiding behandelt de algemene communicatie rond de schending, zowel de voorbereiding van de communicatie in rustige tijden als de effectieve communicatie op het moment zelf en tot slot ook de communicatie die bij de nazorg rond een schending hoort.

    In deze presentatie legt Kristien Verbraeken, de coördinator Integriteitszorg van de Vlaamse overheid, uit wat de gezonde driehoeksrelatie tussen Integriteit, Communicatie en Reputatie is en hoe organisaties kunnen investeren in die spannende driehoeksrelatie.  

    Hoe brengt u een thema als integriteit op een begrijpelijke manier over aan personeelsleden? Hoe zorgt u ervoor dat een verhaal blijft hangen en leeft onder collega's?