chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Contactcenter (1700)

    Ondersteuning contactcenter

    De Vlaamse overheid werkt al sinds 1999 met een extern contactcenter samen om vragen van burgers, bedrijven en organisaties te beantwoorden. Overheidsdiensten kunnen een beroep doen op de ondersteuning van dit contactcenter. De medewerkers van het contactcenter beantwoorden telefoonoproepen, mail- en chatcontacten over heel wat Vlaamse overheidsthema’s.

    Ondersteuning via het nummer 1700

    1700 is het gratis informatienummer van de Vlaamse overheid en het eerste aanspreekpunt voor alle vragen aan die overheid. Burgers en ondernemingen kunnen er terecht voor klantgerichte overheidsinformatie en digitale hulp.

    Heel wat Vlaamse overheidsdiensten werken samen met 1700 (Vlaamse Belastingdienst, Afdeling School- en Studietoelage, Afdeling NARIC en Examencommissie, Vlaamse Milieumaatschappij, VREG, kmo-portefeuille, Afdeling Informatie en Zorgberoepen, Toegangs- en gebruikersbeheer van het Facilitair Bedrijf, Wonen Vlaanderen …) en communiceren 1700 als hun nummer voor telefonische ondersteuning.

    In een samenwerking met 1700 wordt de dienst ondersteund door een content designer en contactcentermanager. Zij bekijken samen met de dienst welke informatie door voorlichters kan worden gegeven. Ze spreken met de bevoegde dienst af hoe moeilijke vragen verder behandeld worden door de juiste expertisegroep. Het voordeel voor de burger is de herkenbaarheid van het 1700 nummer en de goede bereikbaarheid van de verschillende kanalen.

    Aan overheidsdiensten die ondersteuning vragen voor een groot volume contacten of voor specifieke informatieverlening waarvoor meer opleiding nodig is, vragen we een bijdrage in de kosten.

    Het gratis nummer 1700 is elke werkdag bereikbaar van 9 tot 19u. Bellen vanuit het buitenland kan ook, maar niet gratis. Mailen en chatten met 1700 kan via de website vlaanderen.be of in de toekomst via de contactschuif van de universele header geïntegreerd in andere overheidswebsites.

    Ondersteuning via het eigen nummer van de overheidsdienst

    Sommige overheidsdiensten hebben één of meerdere eigen telefoonnummers of eigen contactkanalen die gekend zijn bij hun doelgroep en willen dit behouden. Via afname van de kaderovereenkomst is het mogelijk om het contactcenter in te schakelen voor ondersteuning van uw eigen contactkanalen. De Lijn, Kind en Gezin, VAPH en de Vlaamse Zorgkas werken op deze manier.

    In dit soort samenwerking treedt de dienst rechtstreeks in contact met het contactcenter. De overheidsdienst maakt zelf de nodige afspraken met het contactcenter, zorgt zelf voor de informatie die voorlichters nodig hebben en betaalt ook de kosten van deze dienstverlening. Om een efficiënte ondersteuning door het contactcenter te garanderen worden in de mate van het mogelijke wel de centrale gebruikstools voor de voorlichters gebruikt, zoals een centrale voorlichterswebsite (hun kennisdatabank) en een centrale contactregistratietool.

    Ook lokale besturen kunnen gebruik maken van deze ondersteuning.