chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Ga aan de slag met service design

    Op 16 oktober 2015 organiseerden Informatie Vlaanderen, het Agentschap Overheidspersoneel & Design Vlaanderen een studiedag over service design in Leuven.
    Bekijk de foto's.

    Dagelijks komen burgers in contact met een brede waaier aan overheidsdiensten: bij het aanvragen van een vergunning, het bekomen van een premie, het betalen van belastingen, … Het aanvragen van een vergunning of premie is daarbij nooit een doel op zich, maar wel noodzakelijk om een nieuwe zaak te starten, een droomhuis te bouwen of voor een familielid te kunnen zorgen. Het is vanuit die beweegredenen dat burgers op zoek gaan naar de dienstverlening van de overheid.

    Maar: kennen we de persoonlijke doelen van onze klanten? En hoe ervaren klanten de dienstverlening van de overheid? Is het voor hen duidelijk bij wie ze terecht kunnen? Kennen ze hun rechten en plichten? Het ontwerpen van kwalitatief goede dienstverlening begint bij de gebruiker. Service design biedt daarvoor handvaten en vertrekt als methode vanuit de noden en wensen van de gebruikers, brengt bezorgdheden en vragen in kaart en visualiseert de inzichten op een handige manier. 

    Op 16 oktober 2015 werd een studiedag rond service design georganiseerd in Leuven.

    Programma, sprekers en presentaties

    9.00 - 9.30 uur Ontvangst van de deelnemers
    9.30 - 10 uur

    Inleiding & toelichting service design presentatie

    10.00 - 12.00 uur

    Twee praktijkvoorbeelden

    12.00 uur Voorstelling gids ‘Public Service Design'
    12.30-14.00 uur Lunch
    14.00-16.00 uur

    Aan de slag met service design aan de hand van drie workshops:

    1. Een eerste kennismaking met een service design

    Wat is service design? Hoe werkt het? En wat kun je ermee bereiken? Tijdens deze workshop doorloop je alle stappen van een service design traject: je krijgt een probleemstelling over een bepaalde dienstverlening, je gaat ermee naar gebruikers om hun ervaringen te bevragen en te observeren, je bedenkt oplossingen, je maakt een prototype, je verbetert alles tot een echte dienst (na enkele testen). Zo leer je op korte tijd hoe en waarvoor je zelf aan de slag kunt gaan met service design.

    2. Aan de slag met persona's - presentatie

    Heb je ook aan Jos gedacht? Persona’s zijn archetypes die je opmaakt nadat je onderzocht hebt welke types personen van je diensten gebruikmaken. Wanneer je een dienst ontwikkelt, toets je elke stap af aan je persona’s en bekijkt of bepaalde oplossingen voor hen werkbaar zijn. De persona’s verpersoonlijken je klanten. In deze workshop kom je te weten hoe je persona's opbouwt, waarvoor je ze kunt gebruiken en wanneer je ze het best inzet.

    3. Voor gevorderden: focus op de laatste fasen van een service design traject - presentatie

    Je kent service design en bent er misschien al mee aan de slag gegaan, maar je bent vooral geïnteresseerd hoe je tot tastbare, concrete resultaten komt? In deze workshop ligt de focus op de laatste fasen van een service design traject. Je krijgt onmiddellijk een aantal kant-en-klare concepten op je bord en gaat daarmee aan de slag om deze in de praktijk te brengen.

       

      Dit evenement werd georganiseerd door Informatie Vlaanderen, het Agentschap Overheidspersoneel & Design Vlaanderen.

       

       

      naar boven

      Contact

      Met vragen kun je steeds terecht bij vereenvoudiging@vlaanderen.be