chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Als overheidsdienst wil je zowel letterlijk als figuurlijk een drempelloze toegangspoort zijn naar informatie en tal van diensten. Daarom is het cruciaal dat je websites en mobiele apps voor iedereen bruikbaar, begrijpelijk en toegankelijk zijn. Sterker nog, toegankelijkheid is voortaan wettelijk verplicht. De belangrijkste richtlijnen hierover zijn de WCAG 2.1-richtlijnen.

     

    Wat is digitale toegankelijkheid?

    Er bestaan vandaag officiële standaarden en afspraken die bepalen wat digitale toegankelijkheid precies inhoudt. Als je voldoet aan die standaarden, dan kan iedereen, met of zonder een beperking, en in elke context, toegang krijgen tot je online informatie en diensten. Dé referentie in die standaarden zijn de WCAG of Web Content Accessibility Guidelines versie 2.1

    Meer weten over WCAG 2.1

    100% digitaal toegankelijk

    Met je overheidsdienst of -organisatie wil je natuurlijk iedereen helpen, ook digitaal. En dat kan, met overzichtelijke en eenduidige informatie die snel vindbaar is. Maar voor mensen met een beperking is dat soms minder evident. Zij maken ongeveer 15% van de bevolking uit en hebben recht op dezelfde kwalitatieve digitale dienstverlening. Bovendien is ook voor de overige 85%  een optimale toegankelijkheid alleen maar een voordeel. Denk maar aan iedereen die niet opgroeide in onze digitale wereld of een andere moedertaal heeft. 

    Het Webplatform: toegankelijkheid check! 

    Maak het jezelf gemakkelijk door aan te sluiten bij het Webplatform. Zo hoef je je geen zorgen te maken over toegankelijkheid. Wij zorgen ervoor dat aan alle wettelijke toegankelijkheidsvereisten is voldaan. Zo hou jij meer tijd over om te focussen op een inhoudelijk kwaliteitsvolle dienstverlening. 

    Meer over aansluiten bij het Webplatform

    Meer over digitale toegankelijkheid leer je tijdens een van onze opleidingen over toegankelijkheid

    Overheidsopdrachten

    Maak gebruik van de modelclausules voor overheidsopdrachten als je een bestek opmaakt voor een website of een applicatie. Aanbestedende overheden kunnen de modelclausules opnemen in hun bestek om aan de verplichtingen rond webtoegankelijkheid te voldoen.

    Bekijk de modelclausules

    Steekproef bij Vlaamse overheidswebsites

    De Vlaamse overheid monitort de basistoegankelijkheid van websites. Basistoegankelijkheid is een zwakkere versie van de verplichte toegankelijkheidsvereisten. Uit een steekproef in 2018 bleek dat 44.0% van 150 Vlaamse overheidswebsites basistoegankelijk waren. Goed nieuws want na een negatieve trend van 2013 tot 2015, bleek de toegankelijkheid opnieuw beter te worden. Helaas betekent dit ook dat naar schatting meer dan de helft van de Vlaamse overheidswebsites niet basistoegankelijk is. Er is dus nog werk aan de winkel.

    Je leest meer over de toegankelijkheid van de websites van de Vlaamse overheid, in de periode 2005-2015, in dit  syntheserapport

    Wanneer moeten jouw websites en mobiele apps toegankelijk zijn?

    Dit zijn de timings en de deadlines op een rij: 

    • Bestaande websites, gepubliceerd vóór 23 Sep 2018: 23 Sep 2020 
    • Nieuwe websites, gepubliceerd vanaf 23 Sep 2018 : 23 Sep 2019 
    • Mobiele apps: 23 Jun 2021 

    Contact

    Dienst Diversiteitsbeleid, Agentschap Overheidspersoneel

    Adres
    Herman Teirlinckgebouw
    Havenlaan 88
    1000 Brussel
    België
    E-mail
    Website