chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Effectmeting Heerlijk Helder

    Wat is het effect op de lezer als teksten worden gereviseerd volgens de principes van Heerlijk Helder? Dat heeft onderzoeksbureau Ipsos in het najaar van 2018 in kaart gebracht.

    Onderzoeksopzet

    Voor het onderzoek werden drie brieven geselecteerd, van drie Vlaamse overheidsorganisaties (de Vlaamse Belastingdienst, het Agentschap Zorg en Gezondheid en het Agentschap Wegen en Verkeer). Van elke brief werden twee versies onderzocht: een oude versie en een nieuwe versie, die gereviseerd was volgens de principes van Heerlijk Helder.

    De respondenten moesten ofwel de oude brief, ofwel de nieuwe brief evalueren. Op het einde kregen de respondenten zowel de oude als de nieuwe brief te zien en werd er gepeild naar hun voorkeur.

    De steekproef bestond uit 1500 Vlamingen tussen 18 en 75 jaar oud. Elke brief werd geëvalueerd door vergelijkbare doelgroepen, zowel op het vlak van geslacht, leeftijd, provincie als sociale klasse.

    Resultaten

    • 1

      Positievere beoordeling

      De nieuwe brieven krijgen een positievere algemene beoordeling dan de oude brieven. De oude brief van de Vlaamse Belastingdienst haalt bijvoorbeeld een gemiddelde score van 4,9 op 10, tegenover 6,2 op 10 voor de nieuwe brief.

      De nieuwe brieven scoren ook beter bij de gedetailleerde beoordeling van de brief. Lezers van de nieuwe brief gaan vaker akkoord met stellingen als 'het is duidelijk wat ik moet doen', 'de brief bevat weinig moeilijke zinnen' of 'de brief leest vlot'.

    • 2

      Duidelijker

      Bij de brieven van de Vlaamse Belastingdienst en het Agentschap Wegen en Verkeer heeft de Heerlijk Helderrevisie een positief effect op de duidelijkheid van de informatie. Bij de brief van het Agentschap Zorg en Gezondheid is er geen verschil: de oude brief scoort al heel hoog op duidelijkheid.

      In de nieuwe brief van de Vlaamse Belastingdienst duiden de respondenten ook minder woorden aan als onduidelijk dan in de oude brief.

    • 3

      Informatiever

      De lezers van de nieuwe brieven voelen zich beter geïnformeerd dan de lezers van de oude brieven.

      De kans dat lezers contact zullen opnemen met de overheidsdienst die de brief heeft gestuurd, daalt dan ook drastisch bij de nieuwe brieven. Bij de Vlaamse Belastingdienst bijvoorbeeld daalt die kans van 38% naar 7%.

    • 4

      Voorkeur voor de nieuwe brieven

      De nieuwe brieven scoren beter dan de oude brieven op bijna elke parameter (bijvoorbeeld lay-out, duidelijkheid, structuur). Van de respondenten die een voorkeur hebben, kiezen de meeste voor de nieuwe brief.

    Conclusie

    Brieven die op basis van de Heerlijk Helderprincipes gereviseerd zijn, worden meer gewaardeerd. De belangrijkste reden is dat ze duidelijker zijn. Lezers voelen zich ook beter geïnformeerd. Daardoor is de kans veel kleiner dat ze contact opnemen met de diensten van de Vlaamse overheid om extra informatie te verkrijgen.

    Het effect van de revisie was het meest uitgesproken bij de brief van de Vlaamse Belastingdienst. In die brief waren de verschillen tussen de oude en de nieuwe versie ook het grootst.

    Het volledige onderzoeksrapport is beschikbaar als pdf.

    Rapport Ipsos Effectmeting Heerlijk Helder