chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Ergonomie in de wagen

    Stappenplan correcte zithouding in de wagen

    Zithoogte

    • Foto vuist tussen dak en hoofdZorg voor minimaal een vuistbreedte ruimte tussen je hoofd en het dak van de wagen.
    • Zorg dat je een goed zicht op de weg hebt.
    • Stel de zithoogte zo in dat je bovenbenen voldoende ondersteund worden.

    Zitting

    • De zitting zou comfortabel moeten zijn en breder dan je heupen en dijen.
    • Tussen de voorkant van de zitting en je knieholten zou een vuistbreedte ruimte moeten zijn.
    • Stel de stoel in op een goede afstand tot de pedalen en het stuur. Zorg ervoor dat je je benen niet volledig moet strekken om de pedalen te bedienen. Je moet je polsen op het stuur kunnen leggen terwijl je rug tegen de rugleuning rust.

    Rugleuning

    • Foto stompe hoek tussen been en rug De rugleuning geeft bij voorkeur ondersteuning tot schouderhoogte. De rugleuning mag het achteruitzicht niet belemmeren.
    • De hellingsgraad tussen rugleuning en zitting bedraagt best ongeveer 100°. Het is aangeraden om je positie elk half uur te veranderen, waarbij je de hellingsgraad aanpast met 10°. Zorg ervoor dat de hellingsgraad tussen de 90° en 120° blijft.
    • Als de rugleuning is uitgerust met een verstelbare lendensteun, stel deze dan zo in dat je een goede steun voelt in de holte van je lage rug.

    Hoofdsteun

    • Stel de hoogte van de hoofdsteun zo in dat de bovenkant op gelijke hoogte komt als de kruin van je hoofd.
    • De afstand tussen hoofd en hoofdsteun mag maximaal 5 cm bedragen, om je nek voldoende te beschermen bij een mogelijke aanrijding. Als de hoofdsteun in diepte instelbaar of kantelbaar is, kan je de afstand tot je hoofd aanpassen.

    Stuur

    • Als je het stuur in hoogte kan aanpassen, stel het dan zo in dat je handen onder schouderhoogte blijven.
    • Zorg voor een comfortabele afstand tot het stuur. Bij voorkeur kan je het stuur in diepte aanpassen. Stel het zo in dat je polsen op het stuur rusten als je je armen strekt en je schouders tegen de rugleuning houdt. Hoe groter de afstand tussen bestuurder en stuur, hoe meer kans op belasting van de schoudergordel.

    Foto juiste afstand tot stuur: licht gebogen arm, polsen rusten op stuur  ✘ Foto afstand tot stuur te groot

     

    • Zorg er bij de instelling van het stuur voor dat je steeds een goed zicht behoudt op het dashboard. Veiligheid primeert altijd!

    Pedalen

    • Foto voetsteun voor linker voetDe bediening van de pedalen mag niet te veel kracht kosten.
    • Zorg ervoor dat je knie licht gebogen blijft bij de bediening van de pedalen. Strek je been niet volledig en blijf goed op de stoel zitten met je rug tegen de rugleuning.
    • Als je aan het rijden bent, zet dan je linkervoet op de voetsteun (als die er is) links van de ontkoppelingspedaal.

    Spiegels

    • Foto spiegel met horizon op een derde hoogteStel de buitenspiegels zo in dat je een zo goed mogelijk beeld krijgt links en rechts achter je auto. Plaats de horizon die je in de buitenspiegel op 1/3 van de bovenkant van de spiegel.
    • Plaats de binnenspiegel zo dat de linkerkant van de achterruit overeenkomt met de linkerkant van de binnenspiegel en de onderkant van de achterruit samenvalt met de onderkant van de spiegel.

    Rugvriendelijk in en uit de wagen stappen

    Instappen

    • Ga met je rug naar de wagen toe in de stoel zitten.
    • Draai op de zitting en breng tegelijkertijd je benen in de wagen.

    Uitstappen

    • Draai op de zitting en breng je benen buiten de wagen.
    • Sta recht met steun aan het portier of de binnenkant van de wagen.
      Foto uitstappen: draai op de zitting naar buiten  Foto rechtstaan met steunen op stijl van de wagen

    Pauzes en beweging

    Pauzes inlassen

    Langdurig zitten is niet gezond en belastend voor je rug. Las dus regelmatig een pauze in: stap even uit, wandel wat rond, rek je uit, doe enkele oefeningen, … Doe dit minstens om de twee uur.

    Bewegingsoefeningen

    De volgende oefeningen kunnen helpen om je spieren te ontspannen en je doorbloeding te stimuleren na langdurig zitten:

    • Trek je schouders op zo hoog als je kan en hou dit 5 seconden vast. Ontspan ze daarna weer. Herhaal dit enkele keren.
    • Draai je schouders 10 keer in voorwaartse richting rond. Doe daarna hetzelfde in achterwaartse richting.
    • Ga enkele keren afwisselend op je tenen en hielen staan.
    • Draai je enkels rond, 5 keer links en 5 keer rechts.

    Opgelet: Als je pijn voelt, stop de oefening dan meteen. Voer geen oefeningen uit als je pijn ondervindt tijdens de uitvoering ervan of als je arts heeft geadviseerd deze niet uit te voeren. Raadpleeg bij twijfel een arts.

    Instrumenten

    Bekijk de handleiding 'Correcte zithouding in de wagen' .

    Contact

    Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming (GDPB) - Team Ergonomie

    ergonomie.gdpb@kb.vlaanderen.be

    Contact

    Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming (GDPB)

    Adres
    Herman Teirlinckgebouw
    Havenlaan 88 - bus 20
    1000 Brussel
    België
    Telefoon
    02 553 01 22
    E-mail
    Website