chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Ergonomisch werken met een tablet

    Een tablet-pc of kortweg tablet is een computer die in de hand kan worden gebruikt. Een tablet is handig voor onder andere het versturen en lezen van mails, het consulteren van informatie, ... Bovendien is het gemakkelijk overal mee te nemen. Maar naast de voordelen brengt een tablet ook nadelen met zich mee. Langdurig gebruik verhoogt immers de kans op klachten aan rug, nek, bovenste ledematen en oogvermoeidheid.

    tablet Bekijk hieronder een aantal tips voor het gebruik van een tablet.

    Beperk de belasting van je nek:

    • Zorg voor ondersteuning van de tablet. Plaats de tablet in een tablethouder in een zo groot mogelijke hoek op een tafel. Een goede ondersteuning zorgt voor de juiste kijkhoek.
    • Zorg ervoor dat de tablet recht voor je staat.

    Beperk de belasting van je ogen:

    • Bij ‘Instellingen’ op de tablet kun je de helderheid van het scherm aanpassen aan de omgeving.
    • Zorg voor een vlot leesbare tekengrootte.
    • Laat je ogen af en toe rusten.

    Gebruik een tablet-pc niet voor langdurig beeldschermwerk:

    • Als je langer dan 30 minuten op een tablet werkt, gebruik dan een extern toetsenbord en een tablethouder. Dat verhoogt de productiviteit en beperkt de belasting van je polsen.
    • Ben je van plan om langer dan twee uur op een tablet te werken? Sluit de tablet dan aan op een extern beeldscherm en gebruik een extern klavier en externe muis.

    Vermijd langdurig statische en belastende houdingen:

    • Verander regelmatig van houding.
    • Wissel af tussen zittend en staand werken.
    • Las minstens elk uur een pauze in.
    • Beweeg voldoende.

    Contact

    Team Ergonomie
    Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming (GDPB)
    Boudewijnlaan 30 bus 44, zone 4C
    1000 Brussel
    Tel. 02 553 01 22
    ergonomie.gdpb@kb.vlaanderen.be