chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Voedselverlies daalt met een kwart

    Eind 2019 is er opnieuw een voedselverliesmeting uitgevoerd in onze 10 restaurants. Het voedselverlies, uitgedrukt in verlies per passage, is van 65g in 2014 en 50g in 2018 nog verder gedaald naar 37g in 2019. Dit betekent op een jaar tijd een daling met maar liefst 26%.
    We zetten de belangrijkste vaststellingen op een rijtje en koppelen daar meteen ook enkele acties aan.

    Broodjes

    In de eerste plaats is het aantal weggegooide broodjes, sandwiches, wraps en (mini-)koffiekoeken bij vergaderingen sterk gedaald. Waar in 2018 nog 1 op de 8 broodjes verloren ging, hebben we dit een jaar later kunnen terugdringen naar 1 op 12. Dit kan echter nog lager. Daarom benadrukt Het Facilitair Bedrijf het belang om bij vergaderingen en events de bestelling correct door te geven.

    Vanuit Facilipunt wordt daarom ook dit jaar een reminder verstuurd om indien nodig de bestelling aan te passen aan een gewijzigd aantal deelnemers.

    Wie catering bestelt bij het boeken van een zaal, kan steeds bij Het Facilitair Bedrijf terecht voor hulp bij de hoeveelheden.
    Britt Gevers, Productmanager catering

    Bij de broodjes die verkocht worden in het restaurant en de koffiebar, worden niet enkel de voorverpakte broodjes en sandwiches gemeten die overblijven maar ook wat wordt weggegooid van toogresten na sluiting (beleg, groenten, ..). Het voedselverlies van deze broodjes en sandwiches blijft evenwel vrij klein.

    De huidige acties zoals het beperkte ‘voorverpakt aanbod’ en het aanbieden van producten die dezelfde dag vervallen aan 50% korting, worden verdergezet.

    Soep

    Voor de soep wordt gemeten wat bij sluitingsuur nog aanwezig is bij de zelfbediening (buffetresten), bij het afruimen (bordresten, is vrij beperkt) en wat nog in de keukens nog overblijft (keukenresten).

    De mogelijkheid wordt nu bekeken om soepresten als extra aanbod aan te bieden in de koffiebars en dit mee te nemen voor thuis.

    Dagschotels

    Dezelfde indeling met keukenresten, bordresten en buffetresten wordt gehanteerd voor de dagschotels in het restaurant. Bordresten en dan vooral resten van groenten en zetmeelproducten belanden er nog te vaak in de vuilnisbak.

    Je mag zetmeel- en groenteproducten bijnemen of vragen. Zo neem je meer de correcte portie en vermijd je overschotten.

    Keukenresten worden reeds waar mogelijk bewaard (door in te vriezen of snel te koelen) om later te hergebruiken of te verwerken in andere producten.

    Voor keukenresten (en evt. buffetresten) wordt ook gekeken om die op het einde van de dag door te verkopen.

    Het ultieme doel? Zero-waste

    Van al het voedsel dat we produceren, gaat nog steeds 8% verloren. Dat is op zich niet zoveel maar Het Facilitair Bedrijf blijft er verder op werken om dit getal nog naar beneden te krijgen.

    Het ultieme doel blijft immers zero-waste.