chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Meer veggie, meer van eigen streek... schep maar op

    Geen of minder vlees
    Mensen eten vandaag om verschillende redenen geen of minder vlees. Belangrijkste redenen zijn het milieu, gezien veeteelt een grote impact heeft op de broeikasuitstoot. Ook de honger in de wereld en de stijgende voedselprijzen zijn voor veel bewuste consumenten een argument om minder vlees te eten. Een groot deel van de mondiale graan- en sojaproductie wordt immers gebruikt voor diervoeder, terwijl het efficiënter zou zijn om deze gewassen rechtstreeks te gebruiken voor menselijke consumptie. Daarnaast is het belangrijk om, in kader van gezonde voeding, minder dierlijke vetten en meer vezels, groenten en fruit te eten. Bovendien is vegetarisch eten eens ‘iets anders’, wat perfect past in de nieuwe levensstijl waar de consument mee wordt geconfronteerd: mondialisering en snel opeenvolgende trends.

    Het Facilitair bedrijf wilt hierin dan ook een rol spelen, gezien onze visie rond duurzame catering gebaseerd is op de principes van een gezonde, gevarieerde en evenwichtige voeding, met continue aandacht voor de ecologische impact, waarbij we nadrukkelijk inzetten op het versterken van de beleving. Een belangrijke troef is, dat we klanten zelf een bewuste keuze willen laten maken. Daarom proberen we de vegetarische maaltijden hip en aantrekkelijk te maken voor een zo groot mogelijk doelpubliek.

    Verhoging verkoop vegetarisch
    Tijdens periode 2012-2014 lag de focus op een verhoging van de verkoop. Het aandeel verkoop van warme vegetarische schotels is daardoor verhoogd van 13% naar 15%. Na 2014 hebben we de focus verlegd naar het aanbod. We trachten altijd een vegetarisch alternatief te voorzien in alle segmenten, zodat de klant een uitgebreide keuze heeft. Dit levert een veel grotere stijging op, momenteel zitten we op 20% warme vegetarische gerechten! Concreet doen we volgende zaken:

    • In elk restaurant is er dagelijks de mogelijkheid om een vegetarische warme en koude schotel te nuttigen 
    • Het assortiment seizoensbeleg broodjes bestaat steeds uit 1/3 vegetarisch, 1/3 vis en 1/3 vlees. Er is ook steeds een veganistisch beleg beschikbaar.
    • In de brochure ‘catering voor vergaderingen en events’ is het mogelijk om een 100% vegetarische broodjeslunch te reserveren. Een gewone broodjeslunch zonder specifieke vereisten bestaat steeds uit 1/3 vegetarische broodjes

    Inspiratie hiervoor vinden we o.a. via het platform chefsproveggie. Met deze deelnemende firma’s werken we nauw samen d.m.v.  workshops en uitwisselen van ideeën en recepten.

    20%

    verkochte warme
    vegetarische gerechten