chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Themacafé Fairtrade

    Op dinsdag 29 mei 2018 organiseerde Het Facilitair Bedrijf een themacafé ‘Fairtrade’.  Dit initiatief is gekaderd binnen de duurzaamheidsambities van Het Facilitair Bedrijf en de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde naties (Agenda2030). Deze eisen acties en veranderingen in een groot aantal domeinen die heel belangrijk zijn voor kleine producenten en arbeiders. Fairtrade is een uitstekend model om de duurzaamheidsdoelstellingen mee helpen te verwezenlijken (sdg2: geen honger, sdg8: eerlijk werk en economische groei, sdg 12: verantwoorde consumptie en productie, sdg 17: partnerschappen).

    25 collega’s namen deel aan het themacafé dat als opzet had om te kijken hoe Het Facilitair Bedrijf met zijn aankoopstrategie verdere stappen kan zetten met betrekking tot het gebruik van Fairtrade producten. Naast kennisopbouw was er vooral aandacht om praktische opportuniteiten en knelpunten te bespreken.

    Matilde Defraeije van Fairtrade Belgium en Frank Vandooren (Oxfam Fairtrade) gaven een overzicht van het aanbod en de evoluties aan Fairtrade producten en de afstemming met de Belgische markt. Bart Michiels van de sociale (werk)plaats TWERK illustreerde hoe mensen met autisme  een hoofdrol spelen in zijn bedrijf waar  uitsluitend wordt gewerkt met Fairtrade producten (chocolade).

    Als resultaat van deze meeting noteerden we alvast volgende zaken:

    • Het ondersteuningsaanbod van Fairtrade Belgium en Oxfam bij het opstellen van (raam)contracten en marktverkenning;
    • De opportuniteit om meer deel uit maken van lerende netwerken met betrekking tot Fairtrade;
    • Samenwerking voor het organiseren van interne sensibilisatiecampagnes.

    Op basis van de dagdagelijkse Fairtrade producten die we consumeren komen we alvast in aanmerking voor een Fairtrade Award. Wordt vervolgd.