chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Oplaadinfrastructuur

    Om groener en elektrisch rijden te ondersteunen, voorziet Het Facilitair Bedrijf de nodige oplaadinfrastructuur.

    Doelgroep/ toepassingsgebied

    Iedereen doet mee

    De ambitieuze doelstellingen gelden op niveau van het volledige toepassingsgebied en op het niveau van individuele entiteiten. Zie actieplan mobiliteit.

    Strategie

    Korte termijn

    Het Facilitair Bedrijf beoogt de ‘range anxiety’ weg te werken: de actieradius van de huidig beschikbare elektrische voertuigen is op dit moment nog beperkt. Daardoor ontstaat de vrees te stranden met een lege batterij. Deze drempel wordt weggewerkt door het proactief aanbieden van voldoende oplaadinfrastructuur, verspreid over de vestigingen van de Vlaamse overheid.

    Lange termijn

    De belangrijkste invalshoek voor laadinfrastructuur is verspreiding. We willen namelijk dat er zoveel mogelijk gespreid over het Vlaamse landschap laadpalen beschikbaar zijn. Daarom gaan we meer inzetten op het realiseren van nieuwe installaties. Deze zullen voorrang krijgen op bvb. uitbreidingen van bestaande infrastructuur.

    Er worden ook steeds meer elektrische voertuigen aangeschaft door de verschillende instanties binnen de Vlaamse Overheid. Ook hiervoor is het belangrijk dat er een degelijk verspreide laadinfra ter beschikking kan worden gesteld.


    Ondersteuning Het Facilitair Bedrijf

    Als entiteit zelf oplaadinfrastructuur plaatsen

    Voorzie oplaadinfrastructuur op de parkings van de vestigingen van jouw entiteit

    Dit kan op verschillende manieren.

    • Het opdrachtenmodel: de entiteit installeert en exploiteers laadinfrastructuur op zijn parking. De leverancier krijgt hiervoor een éénmalige en/ of periodieke opdracht.
    • Bestand Het concessiemodel: je entiteit geeft het recht voor de installatie en exploitatie voor een bepaalde periode uit. Bij het concessiemodel verkrijgen één of meerdere partijen (laadpaalexploitanten) het recht op installatie, onderhoud en de exploitatie van oplaadinfrastructuur op een parking waarvan de Vlaamse overheid eigenaar is.
    Wie betaalt wat?

    Kosten gedragen door Het Facilitair Bedrijf

    • De installatie van de laadpalen bestaat uit 2 gedeelten:
      •  de producten: laadpalen, laadpassen, ...
      • de elektrische werken: nodige bekabeling, beveiligingen, ..... . De elektrische werken wordt ook de pré-installatie genoemd. 
    • De totaalkost van een installatie zal door Het Facilitair Bedrijf op de volgende manier gefinancierd worden:
      • 100% van de kost voor het onderdeel producten.
      • 50% van de kost voor het onderdeel elektrische werken met een maximum van €5000/duaal laadpaal

    Kosten gedragen door de entiteit

    • Zoals hierboven vermeld is de entiteit belast met het veschil tussen de totale kostprijs voor de elektrische werken en €5000/laadpaal.
    • Voor langdurige laders (>48u) van privéwagens wordt er echter wel het rotatietarief aangerekend.

    Elektrisch verbruik

    De laadpalen beschikken achterliggend over een rapporteringstool. In deze tool worden de verbruiken weergegeven. Dit vormt de basis om een 3-maandelijkse terugbetaling van de verbuikte energie te bepalen. Per entiteit wordt 1 gratis account voorzien om toegang te hebben tot deze tool. In de meeste gevallen zal dit steeds de  vlootbeheerder zijn. Met deze account heeft men uiteraard enkel toegang tot de eigen verbruiken. Verbruikte kWh wordt aangerekend op de energiefactuur en terugbetaald door Blue Corner aan de eigenaar van de EAN teller

    Conformiteitsattest

    Wanneer de aanvraag bij Het Facilitair Bedrijf terecht komt, dien je als klant de laatste technische keuring van de huidige elektrische installaties met eigen middelen voor te leggen. Indien de installatie niet conform blijkt te zijn, hebben we  2 onderstaande mogelijkheden:

    • of de klant spreekt een installateur aan en maakt de huidige installatie conform met eigen middelen
    • of de elektro-installateur die pré-installatie uitvoert, maakt aparte prijsofferte voor conform maken van de huidige installatie dewelke ook met eigen middelen van de entiteit wordt betaald
    Registreer de oplaadinfrastructuur van je entiteit in de Terra Patrimonium- en energiedatabank Vlaanderen

    Zo kunnen we de evolutie van de infrastructuur in kaart brengen. Het is zo ook mogelijk om gebruikers correct en volledig informeren over de locatie van oplaadpalen.

    Terugbetaling van de in een gebouw opgeladen energie (door Blue Corner aan een entiteit)
    • Dit gebeurt 3-maandelijks

    • De entiteit moet zelf het initiatief nemen en de (uitgaande) factuur maken. Dit door gebruik te maken van een ontvangstrekening.

    Wat te doen in geval van een defect?

    Indien een defecte laadpaal wordt vastgesteld, is het de bedoeling dat er telefonisch contact opgenomen wordt met de helpdesk van de installateur. Deze is 24/7 bereikbaar op het nummer 078/48.10.77. Hier zal een ticket worden aangemaakt voor de storing. In eerste instantie zal er geprobeerd worden het probleem vanop afstand op te lossen. Indien dit niet lukt, zal de installatiepartner een fysieke interventie inplannen. De flow van informatie m.b.t. een storing verloop via onderstaande flow chart.

    Klik hier om de flow chart te vergroten.