chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Gedragsinzichten: leer ze toepassen met de Gedragsverkenner en andere tools

    De Gedragsverkenner, de tool die DKB-team Gedragsinzichten ontwierp op maat van de Vlaamse overheid om snel tot gedragsinterventies te kunnen komen.

    (Voor een grotere weergave, bekijk hier de pdf .)

    Het team Gedragsinzichten van het Departement Kanselarij en Buitenlandse Zaken heeft tot heden twee tools ontwikkeld op maat van Vlaamse ambtenaren.

    1. De eerste is de Gedragsverkenner (vertaald als Exploring Behavioural Insights #EBIS). Die heeft nu ook een online equivalent.
    2. De tweede is de checklist om heldere brieven en e-mails te schrijven die efficiënter zijn dankzij de toepassing van gedragsinzichten én de principes van Heerlijk Helder. Ook nuttig voor handleidingen op webpagina's of digitale platformen!

    Probeer de Gedragsverkenner 's uit

    De Gedragsverkenner is een "serious game" waarmee je heel snel een beleidsprobleem kunt vertalen naar ideeën voor gedragsinterventies. Een sessie duurt typisch een halve werkdag. Tijdens een live vergadering werken we met 8 tot 10 personen, en in een online meeting met 4 personen.

    Omdat we door de coronacrisis meer telewerken ontwikkelden we een online variant in Teams & Trello (zie de schermafbeelding onderaan). Samen met AgO en HFB organiseerden we al 2 succesvolle sessies. Die doorlopen typisch 4 rondes met ertussen telkens ruimte voor pauzes :

    1. Introductie van het thema en introductie tot de Gedragsverkenner (15' à 20').
    2. Stappen 1, 2 en 3 van de Gedragsverkenner uitvoeren in groep in een Teams vergadering (45' à 60').
    3. Individueel huiswerk voor stap 4 van de Gedragsverkenner (45').
    4. Stap 4 van de gedragsverkenner wordt besproken in de Teams vergadering (30' à 45').

    Hoe we een sessie voorbereiden

    Wil je de Gedragsverkenner 's samen met je team uitproberen, of met een groep belanghebbenden? Dat kan. Neem contact met ons op en dan nemen we vooraf door hoe we de sessie kunnen voorbereiden.

    • Een sessie duurt een halve dag (als er niet zoveel tijd beschikbaar is, kan er hoogstens een proeverij zijn).
    • Beperkt team : een sessie doe je best met niet meer dan 8 personen aan één tafel, of met 4 personen online.
    • Meerdere parallelle sessies zijn mogelijk maar er moet per sessie 1 facilitator kunnen worden gevonden.
    • De Gedragsverkenner gelijk uittesten op een specifieke uitdaging van je eigen team is een uitstekend idee ; om de sessie goed te doen verlopen moeten we een en ander voorbereiden met een aanspreekpunt in je entiteit (bv. in een standaard vergadering van 1,5 uur).
    • Om nodeloze discussies over de uitdaging te vermijden is het vaak een fact sheet voorbereiden nodig : een nota met de beschikbare kennis uit onderzoek, bewezen feiten, een overzicht van de regelgeving, ...
    • Andere benodigdheden zijn stiften, post-its, een flipchart of tafelflipchart en een grote, goed geventileerde ruimte.

    Hoe we de Gedragsverkenner ontwikkelden

    Leren doe je voornamelijk door te doén, want "behaviours shape attitudes". We ontwikkelden de Gedragsverkenner dan ook volgens een wendbare trial & error basishouding. Telkens wanneer we de tool gebruiken, leren we eruit en schaven we die verder bij. Als we focussen op de doenbaarheid van gedrag, hoort immers dat ook zo in het gebruik van de tool.

    De eerste betaversies van de Gedragsverkenner bleken meteen al een succes, en na verder testsessies lanceerden we de huidige versie tijdens onze netwerksessie op 2019-02-07 met ook presentaties, een debat en doesessies in de namiddag.

    Een onvolledig overzicht van sessies :

    • de eerste sessie was tijdens het managementseminarie voor het topkader van de Vlaamse overheid in Brugge op 11 & 12 mei 2017.
    • De tweede sessie was tijdens een bijeenkomt van het 3D-netwerk voor afdelingshoofden op 9 september 2017. (Beide evenementen werden georganiseerd door het Agentschap voor Overheidspersoneel (AgO) van de Vlaamse overheid.)
    • Sindsdien deden we er ook sessies mee met de groep "Ellips in Beweging".
    • bij het Instituut voor Landbouw- en Visserijonderzoek (ILVO) in Merelbeke,
    • in de Plantentuin van Meise,
    • tijdens een "Labo Snelheid" in samenwerking met het beleidsdomein MOW,
    • tijdens de European Social Marketing Conference in Antwerpen (2018-09-05),
    • tijdens een congres in Zuid-Afrika eind september 2018,
    • bij het Agentschap Zorg en Gezondheid, en
    • met het team Dierenwelzijn van het departement Omgeving
    • met de Communicatieraad van het beleidsdomein Onderwijs en Vorming
    • met studenten van de UAMS, met AgO rond Gezond Bewegen, met Het Facilitair Bedrijf, en nog tal van anderen.

    Maak je brieven & e-mails efficiënter dankzij gedragsinzichten

    Bekijk zeker ook onze andere tool: de (zeer gewaarderde) checklist om heerlijk heldere brieven en e-mails te schrijven die we ontwierpen in samenwerking met DKBUZA-team Taaladvies. Je maakt er bv. ook inschrijvingsinstructies op je site efficiënter mee.

    Andere tools

    Er bestaan tal van andere tools, zoals het EAST model van BIT UK, het 7E-model of de tools van BIN_NL ...

    We vertellen u er graag meer over - contacteer ons voor duiding en wegwijs.

    Bekijk ook onze pagina's met aanbevolen lectuur of die over onderzoeksmethodes of onze communicatietool.

    Deze pagina werd het laatst aangepast in oktober 2020 ; ze is een onderdeel van de minisite https://overheid.vlaanderen.be/gedragsinzichten.

    Klik op onderstaande afbeeldingen om ze te vergroten: