chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Beschikbaar houden van een uitwijklocatie

    Lokaal bestuur
    Gemeentebestuur van Essen
    Complexiteit
    gemiddeld
    Trefwoorden
    Informatiebeveiliging

    Bij incidenten waardoor een gebouw niet meer beschikbaar is, is een alternatieve locatie nodig om de prioritaire dienstverlening zo spoedig mogelijk te hervatten. Hier worden de operaties tijdelijk voortgezet tot de originele locatie opnieuw bruikbaar is.

    Het is niet efficiënt om steeds een volledig uitgerust tweede gebouw klaar te houden. Door samen te werken met andere organisaties (of andere delen van het bestuur) en goede afspraken te maken kan een pragmatische oplossing worden gevonden.

    Reeds voor de inkanteling van gemeente en OCMW werkten beiden in Essen goed samen. Ook na de inkanteling blijven de diensten van het OCMW en van de gemeente van Essen op afzonderlijke locaties gehuisvest. Dit maakt het mogelijk om binnen het gemeentehuis altijd een uitwijklocatie ter beschikking te hebben voor de diensten van het OCMW. Daar zijn alle telecomvoorzieningen voorhanden (internet, telefonie) en zijn er volledig uitgeruste werkplekken beschikbaar.

    Stappenplan voor implementatie
    • Kiezen van een geschikte uitwijklocatie die ver genoeg ligt van de originele locatie, zodat de ramp of de calamiteit zeker geen impact heeft op de uitwijklocatie.
    • Maken en vastleggen van afspraken met de andere partij.
    • Oplijsten welke faciliteiten er nodig zijn voor een goede werking en hoeveel werkplekken vereist zijn voor de prioritaire dienstverlening.
    • Bepalen wanneer de uitwijklocatie zal worden gebruikt.
    • Documenteren van de nodige details in het bedrijfscontinuïteitsplan (het adres, contactinformatie,…).
    • Communiceren van de afspraken over de uitwijklocatie aan de medewerkers.
    Tips voor opzet in een organisatie
    • Zorg dat er een goede afstemming is tussen alle betrokkenen.
    • Doe een uitwijkoefening om te zien hoe vlot de transitie verloopt en los eventuele problemen op (bv. door voldoende stekkerdozen en switches aan te schaffen).
    Welke risico’s worden afgedekt door de implementatie van deze goede praktijk?
    • Door de onbeschikbaarheid van een fysieke locatie kunnen diensten niet geleverd worden.
    • Burgers krijgen problemen omdat ze documenten niet op tijd krijgen.
    • Het bestuur lijdt imagoschade omdat burgers niet op tijd kunnen worden geholpen.
    • De verderzetting van een minimale dienstverlening wordt vertraagd en bemoeilijkt omdat geen uitwijklocatie beschikbaar is of de uitwijklocatie nog moet worden ingericht.

    Contactpersonen

    Stefan Denewet - adjunct-algemeen directeur

    stefaan.denewet@essen.be - 03 670 01 30