Budgethouderschap rapportering
Het lokaal bestuur van Kruishoutem koos ervoor om, zoals het Decreet Lokale Besturen toelaat, een budgethouder binnen de administratie aan te duiden. De algemeen directeur is er als budgethouder verantwoordelijk voor de aankopen binnen het dagelijks bestuur. Concreet betekent dit dat de algemeen directeur de aankopen en facturen ter betaling goedkeurt.
Via een gedelegeerd budgethouderschap krijgt een budgethouder veel verantwoordelijkheid. Hierbij is het van belang dat deze hierover voldoende verantwoording aflegt en voldoet aan de vereiste rapporteringsverplichtingen. In de gemeente Kruisem rapporteert de algemeen directeur, als budgethouder, jaarlijks de hoofdlijnen aan het politieke niveau over de bestedingen binnen de beschikbare budgetten. Deze rapporten hoeven niet per definitie complex te zijn (zie voorbeeld in bijlage).
De aanpak van het lokaal bestuur Kruisem is een inspirerend voorbeeld op vlak van rapportering, maar kan nog worden verbeterd door de wijze van verantwoording en rapportering in het kader van het budgethouderschap mee op te nemen.
Stappenplan voor implementatie
- Formaliseren van de gemaakte afspraken met betrekking tot de bevoegdheden, verantwoordelijkheden, rechten en plichten van alle betrokkenen bij het budgethouderschap;
- Daarbij de frequentie en het vereiste detailniveau van een systematische rapportering bepalen;
- Erover waken dat er minstens jaarlijks op een transparante manier gerapporteerd wordt.
Tips voor opzet in een organisatie
- Zie stappenplan.
Welke risico’s worden afgedekt door de implementatie van deze goede praktijk?
- Er is geen jaarlijkse (transparante) rapportering betreffende het gedelegeerd budgethouderschap waardoor er door de budgethouder geen verantwoording afgelegd wordt in het kader van de verkregen verantwoordelijkheden.