Cashvrije werking
Binnen het lokaal bestuur Mortsel geldt de algemene richtlijn om zoveel als mogelijk de werking cashvrij te houden. Digitaal betalen via kaart of smartphone is de norm. De organisatie bepaalde na een grondige analyse welke diensten (verder) cashvrij gemaakt konden worden, implementeerde dit stapsgewijs en communiceerde dit naar de burgers. Het vermijden van fouten en voorkomen van fraude, het bevorderen van de veiligheid en het inzetten op efficiënte technologieën zijn de belangrijkste redenen om een cashvrije werking uit te werken.
De organisatie maakte wel enkele uitzonderingen op de cashvrije werking, waarbij digitaal betalen vaak moeilijk is (bv. cafetaria woon-zorgcentrum en bij sommige evenementen). De organisatie werkte bovendien een procedure uit voor de gevallen waarbij de burger niet kan/wil cashvrij betalen (via facturatie of cash via één ‘cashpunt’ op de financiële dienst). Op die manier wordt niemand de toegang ontzegd van de dienst- en hulpverlening.
Ook in andere lokale besturen moedigt men het cashvrij werken aan. Het valt bij verschillende besturen trouwens op dat sinds het voorjaar van 2020 veel meer bevolkingsgroepen digitaal betalen omarmden.
Stappenplan voor implementatie
- Maak een evaluatie van de kassa’s, het kasbeheer en de materialiteit;
- Bepaal welke diensten cashvrij kunnen werken en hoe;
- Voer de cashvrije werking gradueel in, communiceer dit naar de burgers en alle betrokkenen toe, evalueer en stuur bij waar nodig;
- Maak enkele uitzonderingen mogelijk om alsnog cash te kunnen betalen.
Tips voor opzet in een organisatie
- Communicatie en sensibilisering naar alle belanghebbenden over deze werkwijze.
Welke risico’s worden afgedekt door de implementatie van deze goede praktijk?
- De organisatie staat onvoldoende stil (geen visie) bij haar kassabeheer en het beheer van bankrekeningen en er zijn geen duidelijke afspraken of richtlijnen waardoor frauderisico's voorkomen;
- Risico op onregelmatigheden, fouten, fraude of diefstal;
- Het risico dat de rapportering een onvoldoende getrouw beeld geeft omdat (veel) tijd verloren gaat tussen het innen van gelden en het verwerken in de boekhouding;
- Het risico dat er geen eenduidige werkwijze voor het omgaan met cash geld of elektronisch betalen, waardoor de dienstverlening moeizamer verloopt.
Contactpersoon
Financieel directeur
Gert Buys
03 443 94 13
Gert.Buys@mortsel.be