Checklist aanvraag financieel visum bij instroomprocedures
Het lokaal bestuur Leuven maakte een overzicht van alle documenten die vereist zijn bij een instroomprocedure. Deze documenten dienen aanwezig te zijn in het aanstellingsdossier op het moment dat een visum wordt aangevraagd. Het lokaal bestuur maakt hierin een onderscheid tussen verschillende soorten dossiers, bijvoorbeeld:
- Collegedossiers voor statutaire vaste aanstellingen;
- Contractuele aanwervingen (contract onbepaalde duur);
- Contractuele aanwervingen (vervangingsovereenkomst).
Een medewerker van de financiële dienst voert een controle uit op de verschillende documenten, waarna de financieel directeur zijn visum kan verlenen. Op deze manier zijn de bewijsstukken, op basis waarvan het visum toegekend wordt, steeds voorhanden. Zo kan een vlot en correct verloop van het instroomproces verzekerd worden.
Stappenplan voor implementatie
- Per dossiertype opsommen welke documenten de financiële dienst nodig heeft om een visum te kunnen toekennen;
- Deze lijst aan de diensten bezorgen en de naleving ervan opvolgen.
Welke risico’s worden afgedekt door de implementatie van deze goede praktijk?
- De beslissing door de aanstellende overheid loopt vertraging op doordat er onvoldoende informatie ter beschikking is om het visum vlot te kunnen verlenen. Deze vertraging kan ertoe leiden dat geschikt bevonden kandidaten afhaken.
- Het visum van de financieel directeur is gebaseerd op een onvolledig/onjuist beeld van de procedure.
Contactpersoon
Afdelingshoofd Personeelsbeleid
Saskia De Beucker
+32 (0)16 27 24 32
saskia.debeucker@leuven.be