chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Inventarisopbouw aan de hand van het uitschrijven van overheidsopdrachten

    Lokaal bestuur
    Middelkerke
    Complexiteit
    laag
    Trefwoorden
    Aankoopproces, Digitalisering, Patrimonium

    Om de continuïteit van haar (sport)infrastructuur te kunnen bieden, zowel op korte als op lange termijn, beschikt een lokaal bestuur best over een duidelijk overzicht (inventaris) van de staat van haar gebouwen.

    Het opmaken en up-to-date houden van zo’n inventaris is geen makkelijke taak, maar indien goed opgemaakt, kan deze de organisatie helpen bij het beheren van haar (sport)patrimonium. Een gestructureerde aanpak kan de organisatie onnodige kosten besparen en de continuïteit van de infrastructuur garanderen.

    De gemeente Middelkerke neemt bij aankopen gelinkt aan haar (sport)patrimonium in het bestek van de overheidsopdracht een verplichting op tot aanlevering van bepaalde gebouwinformatie.

    In elke overheidsopdracht staat duidelijk aangegeven welke detailinformatie dient te worden aangeleverd, zo wil Middelkerke bijvoorbeeld weten hoeveel lampen er gebruikt zullen worden, welke materialen er voor bepaalde structuren zijn gebruikt, hoeveel brandblusapparaten er aanwezig zullen zijn, etc. Deze informatie wordt vervolgens aan de hand van een sjabloon ingelezen in de gebruikte gebouwenbeheersoftware (inventaris).

    Op basis van deze methodiek bij elke aankoop en investering wordt de inventaris van Middelkerke op een snelle en eenvoudige manier geüpdatet en kan deze informatie dienen om het toekomstige structureel onderhoud in te plannen.

    Stappenplan voor implementatie
    • Beslis hoe de gebouweninventaris opgebouwd zal worden en welke elementen er allemaal meegenomen zullen worden.
    • Maak bij het uitschrijven van een overheidsopdracht een lijst op van elementen die zeker in de inventaris moeten komen, namelijk elementen die structureel onderhoud nodig hebben, vervangen zullen worden, etc.
    • Laat deze aanleveren in een duidelijk sjabloon die nadien makkelijk opgeladen kan worden in de gebruikte gebouwenbeheersoftware
    • Koppel eventuele onderhoudsplannen aan de verworven informatie.
    Welke risico’s worden afgedekt door de implementatie van deze goede praktijk?
    • De organisatie draagt onnodige kosten.
    • Het beoogde sportinfrastructuuraanbod komt in het gedrang.

    Contactpersonen

    Stijn Gussé

    Waarnemend directeur ruimte & facility

    Stijn.gusse@middelkerke.be