Koppelen van documentatie aan een geo-applicatie
Binnen het lokaal bestuur Peer zoekt men constant naar mogelijkheden waarin het informatiebeheer het omgevingsvergunningenproces kan ondersteunen.
Het verslag van de kwaliteitskamer wordt, net zoals o.a. opzoekingen omtrent vragen van burgers, antwoorden op e-mails van burgers… gekoppeld aan een geogerefereerde-applicatie. In deze geo-applicatie kan alle informatie gelinkt worden per perceel. Bij het effectieve opzoekingswerk en bij de behandeling van een dossier wordt deze geo-applicatie telkens geraadpleegd. Per perceel kan dus achteraf gemakkelijk teruggevonden worden wat reeds besproken/opgezocht werd. Dit helpt om tegenstrijdige communicatie te vermijden, maar zorgt ook voor efficiëntiewinsten doordat bepaalde opzoekingen niet meerdere malen dienen te gebeuren.
Stappenplan voor implementatie
- Om deze goede praktijk te kunnen toepassen, is een GIS/GEO-applicatie nodig. Hierbij is het belangrijk af te spreken welke informatie relevant is om in het kader van omgevingsvergunningsaanvragen op te nemen.
Tips voor opzet in een organisatie
Te bevragen bij lokaal bestuur Peer.
Welke risico’s worden afgedekt door de implementatie van deze goede praktijk?
- Door het ontbreken van historische gegevens (beslissingen, motivaties, onderzoeksgegevens) worden tegenstrijdige beslissingen genomen over aanvragen.
- Door een onvoldoende informatiedoorstroming, worden beslissingen genomen o.b.v. verkeerde of onvolledige informatie.