chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Opvolging programmeerbare toegangssleutels (badges)

    Lokaal bestuur
    Gemeente- en OCMW-bestuur van Erpe-Mere
    Complexiteit
    gemiddeld
    Trefwoorden
    Informatiebeveiliging, Patrimonium

    Lokale besturen nemen beveiligingsmaatregelen om de fysieke toegang door onbevoegden te voorkomen. Eén optie is het afsluiten van ruimten die gevoelige informatie of infrastructuur bevatten, zoals serverlokalen of archieven. Een andere mogelijkheid is het opdelen van gebouwen in beveiligingszones. Sommige besturen kiezen daarbij voor dienstgebonden zones. Dan zijn er bijvoorbeeld aparte zones voor de financiële, sociale of personeelsdienst.

    De toegang tot zones of lokalen kan met sloten afgeschermd worden en met een sleutelplan worden opgevolgd. Wanneer hiervoor met programmeerbare toegangssleutels (badges) wordt gewerkt, kan de afscherming nog verder worden verbeterd: zo kan het systeem registreren wie wanneer een sleutel gebruikt. Dit is nuttig om na incidenten te onderzoeken wat er juist gebeurd is. Dit systeem blokkeert de toegang snel en eenvoudig bij verlies van een badge, zonder dat sloten moeten worden veranderd.

    Erpe-Mere heeft een badgesysteem om diverse diensten af te schermen. De stafmedewerker veiligheid en een medewerker van het secretariaat staan in voor het activeren en deactiveren van de toegangsrechten tot de verschillende zones. De IT-dienst zat in de werkgroep om de zones af te bakenen en de initiële toegangen toe te kennen. Verder onderhoudt de IT-dienst de (veilige) netwerkconnecties van de badgelezers en de beheersoftware.

    Het badgesysteem bevat nog een extra functionaliteit. Wanneer iemand een verloren of gestolen (gedeactiveerde) badge probeert te gebruiken bij één van de sloten, krijgt de IT-verantwoordelijke onmiddellijk een melding via zijn gsm. Zo wordt een (poging tot) onbevoegde toegang snel opgemerkt en kan het bestuur gepast reageren.

    Stappenplan voor implementatie
    • Inventariseren welke lokalen of zones moeten worden afgeschermd.
    • Implementeren van het badgesysteem.
    • Deactiveren van verloren badges of badges van medewerkers die de organisatie verlaten.
    • De waarschuwingsmodule inschakelen voor het geval een gedeactiveerde badge voor een badgelezer worden gehouden.
    Welke risico’s worden afgedekt door de implementatie van deze goede praktijk?
    • Ex-medewerkers hebben nog toegang tot informatie.
    • Onbevoegden hebben toegang tot kritische infrastructuur of gevoelige informatie.
    • Pogingen om onrechtmatig toegang te verkrijgen worden niet opgemerkt.

    Contactpersonen

    Kris De Pril - IT-verantwoordelijke

    kris.depril@erpe-mere.be - 053 60 34 00