Strategisch kader leningen en beleggingen
Het aangaan van nieuwe leningen (op lange en/of korte termijn) en beleggingen of een pensioenfonds gebeurt bij het merendeel van de lokale besturen niet zo vaak.
Als een lokaal bestuur vooraf, en waar mogelijk in samenspraak met het politiek niveau en het MAT, systematisch beschrijft waar telkens rekening moet mee gehouden worden en afspraken maakt, dan kunnen voorstellen voor nieuwe leningen, beleggingen, pensioenfondsen of herzieningen ook steeds daaraan afgetoetst worden. Door vooraf te bespreken wat al dan niet mogelijk is, welke modaliteiten van belang zijn en welke risico’s daar telkens tegenover staan, worden de risicobereidheid en verwachtingen van de betrokkenen duidelijk en kunnen latere beslissingen meer gedragen en doordacht gebeuren.
Stappenplan voor implementatie
- Lijst de aspecten op waarover afspraken kunnen gemaakt worden, o.a.:
- Doel bij het aangaan lening/belegging (bv. lenen gebeurt projectgebonden of voor algemene financiering, bv. welk rendement beoogt het pensioenfonds en wat is het maximaal te lopen risico hierbij, bv. voorzien in een minimale kasvoorraad op korte termijn als beleggingen worden aangegaan);
- Diversificatie van de portefeuille (mogelijke tijdshorizon bv. kort, middellange en lange termijn is mogelijk bij financieringen en/of beleggingen);
- Toegestane en niet toegelaten instrumenten (bv. korte termijnfinanciering al dan niet via kaskrediet, thesaurievoorschot, thesauriebewijzen, … of bv. welke berekeningen van rente zijn mogelijk of bv. bij welke instellingen kunnen beleggingen aangegaan worden);
- Toegestane en niet toegelaten munteenheden (enkel in euro of ook andere munten);
- Mogelijke werkwijze om renterisico’s in te dekken (bv. zijn swaps mogelijk, herzieningsclausule al dan niet opnemen, ;
- Limieten bij de samenstelling van de portefeuille (bv. maximaal bedrag aan korte termijn financiering of verhouding lange en korte termijnfinanciering; bv. maximale looptijd beleggingen)
- Duurzaamheid en/of sociale aspecten (bv. welke beleggingen zijn duurzaam) ;
- Inhoud, frequentie en bestemmelingen van rapportering (welke rapportering wordt wanneer opgemaakt en wie ontvangt deze rapportering);
- Advies en/of beslissingsbevoegdheden (wie geeft advies en wie beslist wanneer).
- Leg voor de verschillende aspecten vast wat de afspraken zijn (vrijheden en beperkingen);
- Formaliseer het vastgelegde kader met het MAT en met het politieke niveau;
- Hanteer het kader bij de voorbereiding van nieuwe lening- en/of beleggingsdossiers en waar mogelijk ook bij herzieningen.
Welke risico’s worden afgedekt door de implementatie van deze goede praktijk?
- De organisatie heeft geen éénduidig kader vastgelegd waardoor telkens ad-hoc keuzes gemaakt worden die mogelijks niet stroken met de verwachtingen van het MAT en het politieke niveau;
- Bijsturingen van de portefeuille gebeuren op basis van verkeerde interpretaties of minder relevante informatie waardoor verkeerde beslissingen kunnen worden genomen;
- Onvoldoende afspraken over de leningen en beleggingen met het politiek niveau zorgen ervoor dat de gemaakte keuzes onvoldoende gedragen zijn;
- Binnen de organisatie is een kennismonopolie aanwezig dat de continuïteit van de werking van de organisatie kan bemoeilijken bij plots wegvallen van de sleutelpersoon.
Contactpersoon
Treasurer en Proceseigenaar geldmiddelenbeheer Stad Gent
Tom Vyncke
Tom.Vyncke@stad.gent