chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Verankering van de interne controle / organisatiebeheersing in het meerjarenplan met behulp van de ‘Leidraad interne controle / organisatiebeheersing voor lokale besturen’

    Lokaal bestuur
    Stadsbestuur van Genk
    Complexiteit
    gemiddeld
    Trefwoorden
    Beleids- en beheerscyclus, Organisatiebeheersing

    Sinds 2014 heeft het stadsbestuur van Genk zich geëngageerd om de ‘Leidraad interne controle / organisatiebeheersing voor lokale besturen’ te hanteren als werkinstrument om de interne controle / organisatiebeheersing verder uit te werken. Daarbij heeft de stad Genk in 2014 acties ter verbetering van de interne controle / organisatiebeheersing expliciet in het meerjarenplan 2014-2019 opgenomen.

    In het kader van deze verbetering van de interne controle / organisatiebeheersing, werd het bestaande ‘Jaarverslag Interne Controle’ sindsdien afgestemd op de Leidraad. Zo selecteert de stad jaarlijks in het verslag één of meerdere thema’s die in de diepte onderzocht worden, waarbij voor de afdekking van de openstaande risico’s extra beheersmaatregelen worden voorzien.

    Opmerking van Audit Vlaanderen:
    Deze aanpak bij een grote organisatie zoals de stad Genk leidt tot een uitgebreid verslag. Dit kan ook beperkter, zeker voor een kleinere organisatie.

    Stappenplan voor implementatie
    • Zich vertrouwd maken met de ‘Leidraad interne controle / organisatiebeheersing voor lokale besturen’;
    • Deze Leidraad ombouwen tot een werkinstrument voor interne controle / organisatiebeheersing gericht op de eigen organisatie;
    • Het jaarverslag voor interne controle / organisatiebeheersing afstemmen op de Leidraad.
    Welke risico’s worden afgedekt door de implementatie van deze goede praktijk?
    • De beleidsdoelstellingen van de organisatie zijn eerder ongecoördineerde acties en initiatieven, die niet kaderen binnen een groter geheel;
    • Belangrijke aspecten binnen de organisatie lopen verkeerd omdat de leidinggevenden onvoldoende bezig zijn met of kennis hebben over de risico’s die zich kunnen voordoen in hun dienst/afdeling;
    • Medewerkers zijn onvoldoende bezig met de risico’s die met hun opdrachten te maken hebben, waardoor problemen niet tijdig gesignaleerd worden en incidenten zich (kunnen) voordoen.