chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Versterken van integriteit bij medewerkers – toegankelijke deontologische code

    Lokaal bestuur
    Knokke-Heist
    Complexiteit
    Trefwoorden
    Integriteit, Opvolgen

    Het lokaal bestuur van Knokke-Heist neemt verschillende maatregelen om het bewustzijn rond integriteit bij de medewerkers te versterken. Zo heeft de gemeente een deontologische code opgesteld in begrijpelijke taal en met visuele ondersteuning, die geregeld wordt geactualiseerd. De code biedt antwoorden op vragen en problemen waarmee werknemers in de dagdagelijkse uitvoering van hun taken worden geconfronteerd. Ook wordt vermeld waar medewerkers met deontologische vragen terecht kunnen (hun leidinggevende, de secretaris, vertrouwenspersonen, enzovoort). 

    Knokke-Heist creëert bovendien een kader om integriteit onder de aandacht te houden in de organisatie. Zo: 

    • Wordt jaarlijks een budget gereserveerd voor initiatieven die het thema integriteit binnen de organisatie levend houden.
    • Worden deontologische aandachtspunten vermeld op de jaarlijkse personeelsvergadering en krijgen nieuwe medewerkers hierover een opleiding.
    • Is er een werkgroep integriteit die bepaalde deontologische thema’s uitdiept. De werkgroep stelde onder meer richtlijnen op over het uitoefenen van een bijberoep/nevenactiviteiten.
    • Zijn er gerichte controles op mogelijk misbruik van gemeentelijke middelen, bijvoorbeeld een controle op de aanwezigheid van het materiaal van de technische dienst. 
    Stappenplan voor implementatie
    • Een toegankelijke deontologische code opstellen;
    • Zorgen dat medewerkers weten bij wie ze terecht kunnen met deontologische vragen;
    • Het thema integriteit via diverse activiteiten levendig houden in de organisatie.
    Tips voor opzet in een organisatie
    • De deontologische code toegankelijk maken door middel van begrijpelijk taalgebruik en visuele ondersteuning;
    • Ervoor zorgen dat medewerkers vragen op een laagdrempelige manier kunnen stellen;
    • Gebruikmaken van praktijkvoorbeelden en eenvoudige denkoefeningen (zoals dilemma’s) om de gevoeligheid rond integriteit te versterken.
    Welke risico’s worden afgedekt door de implementatie van deze goede praktijk?
    • Medewerkers komen in deontologisch gevoelige situaties terecht en weten niet hoe ze correct moeten handelen;
    • Medewerkers zijn op de hoogte van wantoestanden en weten niet wie ze hierover kunnen inlichten of hoe ze zelf moeten handelen;
    • Er is een deontologische code maar de medewerkers handelen er niet naar.
    Downloads: 
    Deontologische code

    Contactpersonen

    Secretaris gemeente
    Miet Gobert
    Tel: 050 630 110
    E-mail: miet.gobert@knokke-heist.be

    Beleidsmedewerker personeelsdienst gemeente
    Fanny Van De Genachte
    E-mail: fanny.vandegenachte@knokke-heist.be