Bijhouding & (fout)melding van het GRB
Fouten in de percelenkaart kunnen gemeld worden via het GRB meldingssysteem.(opent in nieuw venster) Digitaal Vlaanderen zal de melding dan op haar beurt doorsturen naar de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (AAPD)
Foutmeldingen kunnen ook rechtstreeks per e-mail doorgestuurd worden naar AAPD naar de volgende e-mailadressen (per provincie). Indien men over documentatie (bv. landmeterplan, akte o.d.) beschikt, mag deze gelijk worden toegevoegd in de mail.
- Antwerpen: meow.dienst.geschillen.informatie.antwerpen@minfin.fed.be(opent in uw e-mail applicatie)
- Limburg: meow.dienst.geschillen.informatie.limburg@minfin.fed.be(opent in uw e-mail applicatie)
- Oost-Vlaanderen: meow.dienst.geschillen.informatie.o-vlaanderen@minfin.fed.be(opent in uw e-mail applicatie)
- Vlaams-Brabant: meow.dienst.geschillen.informatie.vlaams-brabant@minfin.fed.be(opent in uw e-mail applicatie)
- West-Vlaanderen: meow.dienst.geschillen.informatie.w-vlaanderen@minfin.fed.be(opent in uw e-mail applicatie)
Gevalideerde anomalieën worden opgelost rekening houdend met volgende actualiteitsvereisten. De termijnen beginnen te lopen op de dag van het valideren van de melding.
Actualiteitsvereiste* | GRB-object of type mutatie (ingetekend als anomalie) |
3 maanden | Aanleg nieuwe weg |
6 maanden | Gebouw aan de grond opmeetbaar vanaf openbaar domein Heraanleg van een weg Windturbine Cabine Weg as |
9 maanden | Weginrichting (vb .putdeksel, verkeersdrempel) |
12 maanden | Overige kunstwerken en terreinen |
18 maanden | Objecten gelegen in binnengebied (vb. spoorbaan, watergang, gebouwen niet aanmeetbaar vanaf het openbaar domein) |
*Voor anomalieën ouder dan 1/06/2023 kan van deze actualiteitsvereisten worden afgeweken.
Zaken die niet worden gemeld, kunnen ook niet worden opgelost. Daarom is het belangrijk om fouten, onvolledigheden of mutaties te blijven melden(opent in nieuw venster).
De anomalieënlaag maakt deel uit van het GRB-product. Door de vorige anomalieënlaag te vergelijken met de laatste versie kunt u de opgeloste anomalieën selecteren.
Enkel de mutaties aan objecten die in het GRB opgenomen zijn moeten gemeld worden. Privé-parkings behoren niet tot het GRB en moeten in principe niet gemeld worden. Maar als bij de aanleg van de parking ook de aansluiting op de wegbaan wijzigt, dan moet de wijziging aan de wegbaan gemeld worden.
Het is aan de overheid die de vergunning verleent om nieuwe woningen te melden. Zij kan dit op 3 manieren doen:
- Via het GRB Meldingssysteem(opent in nieuw venster);
- Door het nieuwe gebouw te schetsen in CRAB;
- Door aan de AAPD goedgekeurde bouw- en verkavelingsvergunningen te melden via de URBAIN-webapplicatie.
Alle wijzigingen aan gebouwen waarvoor geen vergunning vereist is en waarover u geen informatie hebt hoeft u niet te melden. Beschikt u wel over informatie, dan meldt u deze via het GRB-meldingssysteem.
Deze fouten mogen gemeld worden via het GRB meldingssysteem.(opent in nieuw venster)
Het oplossen van zulke meldingen vraagt enige doorlooptijd. In het GRB brengen we voorgevels van gebouwen cm-nauwkeurig in kaart. Om de melding te kunnen oplossen wordt daarom een landmeter ter plaatse gestuurd om een nauwkeurige opdeling van de gebouwen door te voeren.
Hierdoor is er meer doorlooptijd nodig om alle opmetingen die doorgegeven worden via meldingen in te plannen en uit te voeren. Er zijn verschillende actualiteitsvereisten afhankelijk van het type mutatie of type GRB-object. Voor het opmeten van gebouwen, aanmeetbaar vanaf het openbaar domein, hanteren we een maximale doorlooptijd van 6 maanden. Het kan zijn dat de melding sneller opgelost zal zijn, maar het kan in bepaalde gevallen ook effectief 6 maanden duren.
Via deze link vind je meer info over de werking van de GRB-bijhouding: GRB-Bijhouding
Uitzondering: We maken een uitzondering op bovenstaande werking indien de opsplitsing/samenvoeging moet gebeuren in kader van een energiedossier zoals bijvoorbeeld de opmaak van een EPC-dossier. In deze gevallen vragen we om de melding door te geven via VEKA en niet standaard te melden via het GRB-meldingssysteem of LARA.
De gegevens op onze kaarten zijn afkomstig van de diverse steden en gemeenten in Vlaanderen. Als het agentschap Digitaal Vlaanderen kunnen wij enkel uw vraag voorleggen aan de betreffende stad of gemeente om de juistheid van de verstrekte informatie te controleren.
Als burger kan u dit bijvoorbeeld melden via Geopunt (via de knop ‘hulp nodig’ rechtsboven op uw scherm > ‘meld een probleem met de kaart’)
Professionele gebruikers kunnen melden via LARA(opent in nieuw venster), het loket voor authentieke registratie van adressen.
Digitaal Vlaanderen kan geen uitspraak doen over het eigendomsstatuut van een onroerend goed. We kunnen uw bezorgdheid wel doorgeven aan de desbetreffende gemeente of stad om de correctheid van de informatie te verifiëren. Bij een geschil over het eigendomsstatuut raden wij u aan zich te wenden tot de bevoegde gerechtelijke autoriteiten. Digitaal Vlaanderen kan u verder niet begeleiden of ondersteunen met juridisch advies. Voor gedetailleerd juridisch advies, omtrent uw specifieke situatie, raden wij u aan contact op te nemen met een raadsman.
Met al uw vragen kunt u terecht bij de Helpdesk Digitaal Vlaanderen: digitaal.vlaanderen@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie), tel. 09 276 15 00, elke werkdag van 8u tot 19u.