chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Heerlijk Helder - Toetsing

    De onderstaande tips helpen je al meteen stevig vooruit als je heerlijk helder wilt communiceren. Je kunt deze tips altijd en overal toepassen, in al je communicatie en in alle teksten die je schrijft.

    Het loont om de kwaliteit van je boodschap zorgvuldig te toetsen voordat je ze verspreidt of publiceert.

    • Je loopt dan minder risico dat je tekst niet gelezen wordt of online niet gevonden wordt, of dat je boodschap niet gehoord wordt.

    • Je loopt minder risico dat je tekst of boodschap verkeerd begrepen wordt.

    • Je moet achteraf minder tijd en middelen investeren om vragen, reacties en klachten te behandelen.

    • Je draagt met heerlijk heldere boodschappen bij aan de klantentevredenheid en het imago van de Vlaamse overheid.

    1. Geef jezelf en je collega's voldoende tijd om aan een tekst te werken

    Een goede tekst komt er meestal pas na verschillende versies. Schrijf en herschrijf dus. Dat geldt ook voor de voorbereiding van langere mondelinge boodschappen, bijvoorbeeld als je een powerpoint maakt voor een mondelinge presentatie.

    2. Laat een tekst een paar uur, een nachtje of zelfs enkele dagen liggen

    Bekijk de tekst na enige tijd opnieuw met frisse ogen. Lees hem hardop en plaats je in de positie van de lezer. Schrap woorden, zinnen en alinea's die niet nodig zijn. En herschrijf.

    3. Werk voor belangrijke teksten met een lees- of gebruikerspanel

    Laat het succes van een tekst met een grote of bijzondere doelgroep niet aan het toeval over. Toets je tekst door hem voor te leggen aan lezers uit de doelgroep in een lees- of gebruikerspanel. Herschrijf de tekst op basis van de opmerkingen en suggesties van de lezers.

    4. Werk de tekst zorgvuldig af

    Lees de tekst grondig na op spelfouten, taalfouten en andere slordigheden zodat de lezer niet van de boodschap afgeleid wordt. Zorg voor een aangename en leesbare opmaak van de tekst.

    Kijk voor meer informatie over spelling en correct taalgebruik op www.taaltelefoon.be.

    5. Controleer of je tekst voldoet aan de richtlijnen van het merkbeleid en de huisstijl van de Vlaamse overheid

    Controleer of je tekst voldoet aan de richtlijnen en goede praktijken die voor je organisatie gelden.

    Kijk voor meer informatie over het merkbeleid en de huisstijl op www.ditisvlaanderen.be/nl/huisstijl.

    6. Controleer of je tekst voldoet aan de richtlijnen voor een gebruiksvriendelijke digitale dienstverlening

    Controleer of je tekst voldoet aan de richtlijnen en goede praktijken die bij de Vlaamse overheid gelden. 
     
    Klik voor meer informatie over de richtlijnen voor digitale dienstverlening op de volgende links: gebruiksvriendelijke digitale dienstverlening en de toegankelijkheidscriteria voor websites.

    7. Bewaak de kwaliteit van de teksten die online staan

    Controleer regelmatig of alle teksten die je online hebt staan, nog relevant en actueel zijn. Hou daarbij rekening met de feedback die je in je organisatie krijgt via vragen, reacties en klachten van lezers en gebruikers. Werk de teksten bij waar dat nodig is. Verwijder de teksten die niet meer relevant zijn voor je doelgroep.